- Skyver IE6-ansvaret over på brukerne

Nettleseren er en pest, men utviklerne bør ta jobben, mener norsk webekspert.

Det norske initiativet for å kaste IE6 på historiens skraphaug har spredt seg raskt, nå også internasjonalt.

De mange nettstedene som deltar i kampanjen oppfordrer brukerne til å oppgradere til en nyere versjon. digi.no er også med på «vårrengjøringen», men tipser samtidig om alternative nettlesere som Firefox og Opera.

Dersom kampanjer virker kan dagene der utviklere må ta spesielle hensyn til den utdaterte nettleseren være talte.

Det vil nok glede mange, men ikke alle støtter kampanjens metoder.

Ekspert på brukervennlighet Kjell-Morten Bratsberg Thorsen i NetLife Research uttrykker skepsis i eget selskaps firmablogg:

- Selv om jeg støtter kampanjens formål 100 prosent – det er ingen tvil om at verden ville vært et bedre sted uten IE6, må jeg si jeg er skeptisk til å legge ut en slik melding. Jeg er rett og slett ikke sikker på at det vil være i brukerens beste interesse når de kommer til nettstedet vårt.

Bratsberg Thorsen frykter at denne meldingen bare vil forstyrre eller forvirre brukerne. Han peker blant annet på at brukere som faktisk tar oppfordringen blir ført til det han oppfatter som en forvirrende side hos Microsoft.

Hovedgrunnen til at mange fortsatt bruker IE6, er ifølge NetLife-konsulenten manglende kompetanse hos brukeren eller rettigheter til å oppgradere.

Sistnevnte er et typisk eksempel fra kontormiljø, der brukerne er prisgitt selskapets rutiner. Bedriftsinterne løsninger som krever IE6 er trolig også den største grunnen til at så mange fortsatt bruker denne nettleseren.

- Ville det ikke da vært bedre å rette kampanjen direkte mot IT-sjefen, i stedet for å henvende seg til brukere som kanskje bare blir forvirret, spør Bratsberg Thorsen.

Konklusjonen hans er at de selv ikke vil delta i kampanjen og legge ut en melding.

Det er ansvaret til designere og utviklere å sørge for gode brukeropplevelser, da kan man ikke skyve brukerne foran seg, mener han.

- Selv om IE6 er en pest og en plage, er det fortsatt mulig å bite tennene sammen, tenke og kode tlitt ekstra.

I natt plukket Wired opp saken, og i skrivende stund har den norske krigserklæringen mot Microsofts utdaterte nettklient en fremtrende plass på teknologitidsskriftets forside.

Ifølge amerikanske Wired har kampanjen nådd nettsteder i land som Sverige, Indonesia og Australia.

    Les også:

Til toppen