FORBRUKERTEKNOLOGI

– Slaget er ikke tapt

Comoyo klar med Netflix-kopi.

Vi har valgt å gå til verks med en redaksjonell profil, fremfor en algoritmebasert. Vi er mer opptatt av å prøve å ikke være en maskin, men mennesker som har lyst til å gi deg en god filmopplevelse, sier Karianne Melleby i Comoyo.
Vi har valgt å gå til verks med en redaksjonell profil, fremfor en algoritmebasert. Vi er mer opptatt av å prøve å ikke være en maskin, men mennesker som har lyst til å gi deg en god filmopplevelse, sier Karianne Melleby i Comoyo. Bilde: Marius Jørgenrud
13. juni 2013 - 13:15

FORNEBU (digi.no): Telenor-selskapet Comoyo ble tatt på senga, da de amerikanske tv- og filmstrømmegigantene Netflix og HBO lanserte i Skandinavia. Det var i fjor.

Etter å ha brukt godt over to år på samme idé, ble de så overrumplet at den norskutviklede konkurrenten ble ytterligere utsatt.

Først nå er de klare for å vise fram produktet. View som tjenesten heter er fra i dag klar i en åpen betaversjon, men de ruller ikke ut de store kanonene eller rød løper.

– Vi åpner forsiktig i beta i dag. Det blir ikke med brask og bram, sier daglig leder film og tv Karianne Melleby i Comoyo.

Selskapet med 137 ansatte (opp 37 fra november) driver nemlig fortsatt å fikler med løsningen, fortalte hun på en pressekonferanse torsdag.

- Vi retter oss mot en ung målgruppe som er vant til å bruke nettjenester, sier Karianne Melleby i Comoyo. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
- Vi retter oss mot en ung målgruppe som er vant til å bruke nettjenester, sier Karianne Melleby i Comoyo. Bilde: Marius Jørgenrud

– Vi vet om en del feil og ting vi ønsker å gjøre enda bedre. Men er kommet såpass langt at vi nå har lyst til å vise fram tjenesten til flere.

Hermegåsa

Det vi fikk se var mer eller mindre en ren kopi av Netflix, bare med mindre innhold. Og faktisk helt uten anbefalingsverktøy og algoritmer - som Netflix regner som sitt viktigste våpen.

Rødt er byttet ut med hvitt, men ellers har Comoyo View fått et menysystem og brukergrensesnitt som grenser til plagiat av Netflix.

– En rip-off altså?

– Hvis man skal være bilprodusent må man ha bil med fire hjul. Her er det sjangere, kategorier, navigasjon i coverbilder og så videre. Vi har selvfølgelig sett på hvem vi synes er kjempeflinke i markedet. Man prøver å herme og lære av de beste. Det har vi gjort, svarer Melleby på digi.nos retoriske spørsmål.

iPad er første native klient. Her viser seniorutvikler Kevin Simons fram Surface RT-versjonen, som sammen med en rekke andre plattformer skal være klar i sommer. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
iPad er første native klient. Her viser seniorutvikler Kevin Simons fram Surface RT-versjonen, som sammen med en rekke andre plattformer skal være klar i sommer. Bilde: Marius Jørgenrud

Legger man til at View har langt mindre innhold med 1000 filmer og 40 tv-serier, dette skal riktignok økes til 3000 filmer og 170 tv-serier før endelig lansering høsten 2013, så ligger alt til rette for en trang fødsel.

Comoyo-tjenesten for strømming av film og tv-tilbud koster dessuten 99 kroner i måneden (ingen bindingstid), og dermed 20 kroner mer enn gullstandarden.

– Prøvetilbudet er gratis i to måneder gjennom sommeren for de som har lyst til å være med på en betatest, kan Karianne Melleby friste med.

Du er foreløpig overlatt til redaksjonelt utvalg, samt et ganske uferdig søk, som per i dag bare omfatter tittel. Mot sommeren skal det også bli mulig å søke blant skuespillere og regissører.

Tilbudet inkluderer flere store amerikanske tv-serier som Game of Thrones, der nyeste episode er tilgjengelig ett døgn etter USA-premieren. I dette tilfellet er bare siste sesong tilgjengelig. Andre tv-serier som eksempelvis «Frustrerte fruer» er tilgjengelig med alle sesonger.

– Vi har flere av de store tv-seriene fra HBO, og vi har avtaler med alle de store filmstudioene (Hollywood, mente hun antakelig), sier Melleby.

Det er imidlertid også en del norsk innhold, men det har jo også deres amerikanske strømmerivaler satset på.

– Det er cirka 15-20 prosent skandinavisk innhold av det som er publisert per i dag, og det vil øke til rundt 25 prosent når vi markedslanserer og videre utover.

Akkurat som med Netflix så kan innholdet være tidsbegrenset. En film eller tv-serie kan være tilgjengelig for strømming i 18 måneder, eller noen uker, før det er borte. Innholdsprodusentene bestemmer dette selv.

– Det er ikke lett å være tjenesteleverandør å fortelle brukeren at film og innhold kommer og går. Men det er viktig at kunden får informasjon om dette, sier Comoyos filmsjef.

Appene kommer

Det er vanskelig å komme utenom sammenligning med Netflix også på hvilke plattformer som støttes, de finnes jo til omtrent rubbel og bit av duppeditter, tv-er, spillkonsoller, smartmobiler og nettbrett.

Her har Comoyo satset en god del, selv om det fra i dag bare er web og iPad-utgaven som er klar.

Xbox 360 er en av mange plattformer Comoyo støtter (i hvert fall fra senere i sommer). Også Xbox One når den lanseres senere i år skal støttes, forteller senioringeniør Kevin Simons. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Xbox 360 er en av mange plattformer Comoyo støtter (i hvert fall fra senere i sommer). Også Xbox One når den lanseres senere i år skal støttes, forteller senioringeniør Kevin Simons. Bilde: Marius Jørgenrud

Seniorutvikler Kevin Simons viser oss native-appene både til Android, Windows 8 (inkludert RT) og Xbox 360, som alle skal være klare til lansering i løpet av sommeren. Det skal også iPhone-utgaven og apper til smarte tv-er fra Samsung og LG. Playstation og Apple TV mangler, men Comoyo er i diskusjon med Sony og Apple om å få innpass også der.

– Spørsmålet er om dere er utkonkurrert allerede før lansering?

– Ja, det får vi se på, smiler Melleby. Det er helt riktig at vi har vært oppmerksomme både på produktet, hvilke titler og prispunktet vi velger. Dette er basert på undersøkelser og feedback. Så setter vi i gang med beta og kommer til å være lydhøre for tilbakemeldinger fra brukerne.

Den ulne målsetningen er å skaffe seg en «solid posisjon i markedet over tid», og det er bare i Norge, Sverige og Danmark de satser.

– Vi tror det er plass til en skandinavisk aktør til.

– Vi tror ikke slaget er tapt, sier Karianne Melleby.

Comoyo har totalt nær 140 ansatte, hvorav 80 prosent oppgis å være utviklere. Rundt 40 av dem jobber med filmstrømmetjenesten View. Her er ser vi noen av dem. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Comoyo har totalt nær 140 ansatte, hvorav 80 prosent oppgis å være utviklere. Rundt 40 av dem jobber med filmstrømmetjenesten View. Her er ser vi noen av dem. Bilde: Marius Jørgenrud

Hun ønsker ikke å svare på spørsmål om hvor mye penger Comoyo har brent av på prosjektet til nå. En stab på 137 personer hvorav 80 prosent er utviklere, og dessuten innholdsavtaler med alle de store filmstudioene med lange forpliktelser kan ikke være spesielt billig.

– Jeg er glad vi har en fornuftig eier, sier Melleby om Comoyo som altså er heleid av Telenor og har kontorer sammen med dem på Fornebu.

Comoyo har fra før et rent direktesendt tv-tilbud over nett, samt stykkutleie av filmer. View-tjenesten kommer i tillegg og krever sitt eget abonnement. I hvert fall nå.

De forskjellige produktene har de lyst til å smelte sammen, eller tilby i én pakke muligens med rabattert pris, medgir Melleby, men hun kunne ikke tidfeste når det kan bli aktuelt.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.