Slaget om 3G vil stå i Asia

Asias mange nye mobilprodusenter utfordrer vestens etablerte i slaget om 3G, mener Gartner.

De siste ti årene har nye mobilprodusenter skutt opp som paddehatter i Asia, melder analysebyrået Gartner. Noen av dem har blitt globale aktører som truer de store amerikanske og europeiske leverandørene. Flere ligger dessuten langt fremme på 3G-telefoner, og frister så vel hjemmemarkedet som Europa.

Mer enn 90 mobilprodusenter har sett dagens lys i regionen det siste tiåret, og flere har fått imponerende markedsandeler, tross tilbakeslag.

Gartner mener disse selskapene kan utnytte fire kritisk viktige fordeler.

Produsenter i Japan og Sør-Korea har fordel av å operere i markeder som er pionerer innen bruk av avanserte tjenester over mobilt bredbånd, støttet av tette bånd mellom de ulike aktørene i verdinettverket. De kan teste ut teknologien på de ledende brukerne og ta det beste videre til resten av verden, der teknologien ennå ikke er i bruk.

Flere av selskapene har dessuten store hjemmemarkeder der de kan teste nye produkter og konsepter, spesielt i Kina kan de nyte godt av særbehandling.

Noen av produsentene, slik som Samsung, LG Electronics, NEC og Panasonic, har veletablerte vertikalt integrerte komponentforretninger, og etablerte merkevarer, distribusjonskjeder og produkter.

I land som Japan, Kina, Sør-Korea og India nyter dessuten produsentene godt av at myndighetenes politikk og industriens strategi er nær sammensmeltet. Strategien er siktet inn mot å kunne utnytte fordelen av å være først ute i utvikling og kommersialisering av neste generasjon mobil- og internetteknologi.

Gartner har laget en oversikt over utviklingen av markedsandeler i bransjen siden tidlig på nittitallet.

(Kilde: Gartner, februar 2005, tallene viser tusener solgte enheter)

Grafen viser tydelig hvordan Motorola vokste seg store på førstegenerasjons analog mobiltelefoni, og hvordan Nokia klart tok over ledelsen med dominans på andre generasjon, GSM.

Den viser også at Samsung er det raskest voksende selskapet, og Samsung er langt fremme på 3G.

Grafen viser aktørene på det globale markedet fra 1994 til 2003.

Det grafen ikke viser er hvor mange mobiltelefoner som lages av asiatiske selskaper på oppdrag fra de store globale aktørene. Både Taiwan og Sør-Korea er store på den typen produksjon. I Sør-Korea alene ble det i 2004 produsert 61 millioner mobiltelefoner på slike avtaler, som tilsvarer 9,7 prosent av den globale mobilproduksjonen.

Selv Nokia, som lenge ønsket å ha full kontroll over sin egen produksjon, har nå slike produksjonsavtaler. Enkelte selskaper jobber for svært mange mobilmerker, viser Gartners liste. Benq lager for eksempel telefoner for både Motorola og Nokia, samt O2, Bouygu, CECT, Haier, Konka, Legend, Xoceco og Ningbo Bird. Lite-On Technology produserer for Sony Ericsson, LG Electronics, Siemens, Alcatel, Nokia, Eastcom, Hier, Hitachi og Xelibri.

Til toppen