Slaget om rubrikkannonsene

Mange norske aviser har funnet veien til Internett. Nå venter aktørene i spenning på en rubrikkannonsesatsing som trolig vil slå tungt ned i markedet. Men mottrekk er trolig underveis.

Det er Aftenbladet som sammen med Aftenposten, Bergens Tidende og Adresseavisen skal skape en helt ny kanal for rubrikannonser her til lands. 30. september går startskuddet for den foreløpig største satsingen på denne typen annonser på Internett. Trenger du en sykkel i oktober, skal du vite at den ikke er langt unna hvis du er online.

De fire store avisene planlegger å legge ut alle sine annonser innenfor stillings- og eiendomsmarkedet samt enkelte andre former for kjøp- og salgrubrikker i en samlet base. Dermed styrker de ikke bare sin egen stilling i sitt tradisjonelle nedslagsfelt. De blir også en alvorlig trussel mot andre aviser som ikke deltar i samarbeidet - eller simpelthen ikke har kommet seg på nett.

- Et veldig interessant prosjekt, sier sjefredaktør Thor Bjarne Bore i Stavanger Aftenblad.

- Vi frykter ikke statsingen fra de fire store, men det er klart at rubrikkanonser på Internett har et voldsomt potensiale i seg. De som har løsninger av denne typen, har opplagt et pre, sier økonomidirektør Toralf Ekelund i Fredrikstad Blad. Østfold-avisa har allerede vært på nett noen måneder, men har foreløpig et beskjedent innslag av rubrikkannonser.

- Det er ikke fristende for dere å komme dere inn under vingene til Aftenposten & co.?

- Hehe, det er et godt spørsmål. Jeg skal ikke legge skjul på at vi har hatt beilere, men foreløpig har vi bestemt oss for å stå på egne bein.

Fredrikstad Blad har allerede et tradisjonelt annonsesamkjøringssamarbeid med Moss Avis og Østlandets Blad, og også på Internett ligger det gjensidige pekere til hverandres annonseplass. Det er derfor ikke utenkelig at avisene øst for Oslofjorden tar kampen opp mot Aftenposten sammen.

På Vestlandet er det Bergensavisen som kommer under press når Bergens Tidende satser med støtte utenfra.

- Det er klart det blir en utfordring, men vår fordel er at vi var først på markedet og at vi allerede har etablert et godt merkenavn på nettet. Og vi er vant til å spille rollen som den aggressive konkurrenten i det lokale markedet, sier internettansvarlig Lars Erik Hauge i Bergensavisen.

Etter det digi:media erfarer, er også A-pressen, som Bergensavisen er en del av, under oppseiling med et mottrekk til de borgerlige avisenes rubrikksatsing.

Til toppen