- Slaget tapt for papir-rubrikk

- FINN kunne like gjerne hete Bernt eller Ole - vi tror ikke på det, sa Nettavisens Knut Ivar Skeid da et rubrikkannonsesamarbeid med Dagbladet i dag ble presentert.

- Historisk sett er rubrikkannonser på papir en 'gonner'. Rubrikkanonser er som skapt for Internett. Papiravisene må innse at slaget om rubrikkannonsene er tapt. Når de skal kompensere for tapet av disse inntektene, vil det bli smertefullt for papiravisene. Dette er første byggestein i et tett samarbeid på rubrikkannonser mellom Dagbladet og Nettavisen, sa administrerende direktør i Nettavisen, Knut Ivar Skeid på en pressekonferanse i dag hos papiravisen Dagbladet.

I en pressemelding sier de to avisene at målet er å bli Norges største tjeneste på rubrikkannonser, og legger ikke skjul på at Schibsted-tjenesten FINN nå skal få hard konkurranse.

Tjenesten skal være gratis for alle privatpersoner, og også bedrifter i en startfase. Bedrifter må etter hvert betale for å legge inn annonser. Oppføringene i den felles rubrikkbasen vil bli offentliggjort parallelt på to nettsteder; Nettavisens Nettbasar og Dagbladets Torget. Nettbasar hadde premiere i okotober år, men trafikktallene på denne tjenesten vil ikke Skeid ut med.

Selve tjenesten vil bli driftet fra Nettavisens lokaler, men ansvarlige i begge aviser vil ha tilgang til å foreta eventuelle endringer i basen eller for eksempel sjalte ut upassende annonser. Alle annonser vil bli slettet fra basen automatisk etter en måned.

- Vi har alt å vinne og ingenting å forsvare. FINN kunne like gjerne hete Bernt eller Ole - vi tror ikke på det. Forutsetningen på deres rubrikktjeneste er at man må betale for annonse i papiravisen for å få annonsen ut på Internett, sa Skeid, som ikke har de helt store forventningene til annonseinntekter på tjenesten.

- Volumet av annonser vil ikke være altfor stort, men bredden i basen vil bli enormt stor, tror Skeid. Han vil foreløpig ikke si noe mer om hva slags annet type samarbeid Nettavisen og Dagbladet pønsker på.

- Det ville være dumt å utelukke noe som helst, tatt i betraktning at et Internett-år blir sett på som et hundeår, altså syv menneskeår. Vi er fremdeles harde konkurrenter på nyheter, og har ingen planer om å forandre på det nå, sa Skeid.

Dagbladets administrerende direktør Cato Hellesjø understreker at de sammen med Nettavisen har forsøkt å skape en tjeneste på Internetts premisser, og tjenesten Classifieds 2000 har vært en inspirasjonskilde.

- Så nå er fortiden glemt? Dere har jo møttes i rettssalen, blant annet i terningkastsaken?

- Vi fortsetter som konkurrenter. Vi har felles interesser på dette feltet, men fortsetter uenigheter på andre felt, understreker Dagbladets nettredaktør Arne H. Krumsvik overfor digi.no.

Til toppen