Microsofts nye søketjeneste tar i bruk semantisk teknologi for å foreslå relaterte søk. Så sent som i går var tjenesten kjent som «Kumo» internt hos Microsoft. Løsningen ble under demonstrasjonen dessuten kjørt fra nettadressen www.kumo.com. (Foto: Marius Jørgenrud)

- Slaget vil stå mellom oss og Google

Klar med ny søkemotor: - Vi skal definere fremtidens søk, sier Microsoft.

Live Search ble aldri den søkesuksessen som Microsoft hadde håpet på. Nå kastes søkesiden Live.com på skraphaugen, der den ifølge brukere flest hører hjemme.

I stedet kommer selskapet med et nytt initiativ, som de håper kan ta opp kampen mot sin argeste konkurrent, søkegiganten med stor G.

Nøyaktig klokken 17.30 (norsk tid) kunngjør selskapet verden over, det som for lengst har vært avslørt på nettet:

Navnet på Microsofts siste Google-dödar blir: Bing

Søkemotoren rulles ut i tidsrommet 2. - 3. juni, altså neste uke.

Digi.no fikk i går en forhåndsdemonstrasjon av løsningen, som har vært testet i mange måneder internt i selskapet. Da under kodenavnet «Kumo».

- Det er lagt på en hel del ny teknologi. Resultatet er at brukeren går fra å bare søke til faktisk å finne ting, sier leder av Microsoft Norges konsument- og nettvirksomhet, Toni Fadnes til digi.no.

Ifølge Fadnes er den nye søketjenesten helt annerledes sammenlignet med konkurrentene.

Etter å ha testet litt er vi tilbørlige til å være litt enige. Tjenesten fremstår faktisk som en interessant søketjeneste.

Forsiden på Microsofts nye søketjeneste er langt tynge enn mange brukere vil sette pris på.
Forsiden på Microsofts nye søketjeneste er langt tynge enn mange brukere vil sette pris på. Bilde: Marius Jørgenrud

Siden er mer jålete og inneholder mer grafikk enn mange brukere er vant med, eller setter pris på. Forsiden inneholder sågar et digert bilde, kjørt av en Silverlight-applikasjon. Bildet skiftes ut daglig.

Den viktigste nyheten er det semantiske søket, som umiddelbart foreslår relaterte søk for brukeren. Google innførte nylig noe lignende, men her virker det mer gjennomført.

Den samme teknologien gjør det mulig å «drille» seg nedover i resultatlister ved å begrense utvalget i en venstremeny. Teknikken er også kjent som fasettert søk. (De prisbelønnede nettsidene til Vinmonopolet benytter en lignende teknikk ved sitt produktsøk.)

Dette fungerer svært bra når digi.no prøver. Enten det er snakk om å begrense et søk på tropisk frukt, mer eller mindre kjente rockeband eller sågar norske politikere.

Merk at disse funksjonene foreløpig bare er implementert i en amerikanske utgaven. Søkemotoren blir inntil videre kun tilgjengelig i beta med begrenset funksjonalitet i Europa.

Hovedmålet med disse funksjonene er å gjøre det lettere å finne frem. Microsoft oppgir at de spesielt har valgt på fokusere på fire hovedområder, som de mener viktigst ved nettsøk:

  1. Å foreta en kjøpsbeslutning
  2. Å planlegge en reise
  3. Å undersøke helsetilstand
  4. Å finne en lokal leverandør eller forretning

Prissammenligning

Søketjenesten har integrert sammenligning av priser på varer og tjenester. Søket «flight from New York to Seattle» gir for eksempel brukeren direkte oversikt over tilbud, og prisutviklingen over tid.

Varer og tjenester kan brukeranmeldes, og ved søk etter spisesteder vil treffene kunne inneholde tilbakemelding fra tidligere gjester eller eksperter.

Det er også lagt opp til en rekke ulike «berikelser» i søkeresultatene, for å stjele et uttrykk nedlagte Sesam søk ofte brukte. Et eksempel er at bedriftens telefonnummer automatisk dukker opp i det organiske søkeresultatet.

Også nye søkeskjema kan dukke opp i søkeresulatet. Et søk etter transportselskapet UPS gir brukeren mulighet for pakkesporing direkte fra resultatsiden. Søker du etter Google får du faktisk opp konkurrentens søkefelt. En artig detalj, om kanskje ikke så nyttig.

Alt i alt sitter vi igjen med et godt inntrykk etter å ha prøvd ut søketjenesten.

Toni Fadnes leder Microsoft Norges avdeling for «consumer & online».
Toni Fadnes leder Microsoft Norges avdeling for «consumer & online». Bilde: Marius Jørgenrud

- Søk er i sin barndom og vil utvikle seg veldig fremover. Vårt mål er å være med og definere fremtidens søk. Stadig flere skal få hjelp til å finne frem på nettet, sier Toni Fadnes.

På spørsmål om hvem som skal konkurrere om brukernes gunst i dette markedet i overskuelig fremtid kommer han kun på to alternativer. Microsoft og Google.

- Det blir oss og Google. Går vi fem til ti år frem i tid er det slik vi håper og tror det kommer til å være, sier Microsoft-sjefen.

Det er kun den amerikanske versjonen av «Bing» som lanseres med alle nyhetene i første omgang. Microsoft Norge kunne ikke svare på når en norsk versjon ville være klar. Inntil videre må vi klare oss med beta-versjonen, som lanseres i tidsrommet 2.-3. juni.
Det er kun den amerikanske versjonen av «Bing» som lanseres med alle nyhetene i første omgang. Microsoft Norge kunne ikke svare på når en norsk versjon ville være klar. Inntil videre må vi klare oss med beta-versjonen, som lanseres i tidsrommet 2.-3. juni.

Microsoft har nå lagt ut mer fakta, flere skjermbilder, logo fra tjenesten og lignende på sine nettsider.

Se også selskapets videopresentasjon av nyvinningen.

    Les også:

Til toppen