ANALYSER

Slakter Norwegians mobilselskap

Teleanalytiker John Strand rister på hodet over Norwegians satsing på mobilselskap.

16. jan. 2008 - 08:06

I går kom meldingen om Norwegians satsning på enda et nytt selskap, bare to måneder etter lansering av Norwegian Bank. Denne gangen vil Kjos starte opp virksomhet innen mobiltelefoni.

Dersom alt går i orden av konsesjoner vil flyselskapet ha på plass et mobilselskap innen fjerdekvartal i 2008. Selskapet vil få navnet Call Norwegian og skal rette seg mot dem som allerede flyr Norwegian.

    Les også:

Telekomanalytiker John Strand i danske Strand Consulting har ingen tro på konseptet og mener det kan ødelegge merkevaren, skriver Finansavisen.

Både TUI, Tysklands største reisebyrå og McDonalds, verdens største fastfoodkjede, lot være å lansere mobilselskaper fordi de fryktet det kunne skade brandet.

Han mener Idar Vollviks suksess med salget av et overpriset Chess har skapt urealistiske forventninger hos andre gründere. Han peker på Nutel som gikk konkurs, og mener Call Norwegian ikke har noe som heller ikke Nutel hadde.

I 2005 lanserte EasyJet og Telmore UK selskapet Easy Mobile som også endte med katastrofe.

Strand har heller ikke tro på at Call Norwegian kan følge opp med samme lavpris som Norwegian som flyplass.

Call Norwegian vil foruten å tilby mobiltelefoni og trådløst nett om bord på fly og på flyplasser, også ha reiseløsninger og informasjon til passasjerer via telefoni samt mobil IP telefoni. Det vil også være naturlig å tilpasse tilbud som telefonibank.

Det skal utvikles forretningsmessig samarbeid mellom mobilselskapet og Norwegians eksisterende virksomheter. Norwegian ville neppe gått inn i mobiltelefoni uten flyselskapets sterke Internett-posisjon. Mobilselskapet skal dessuten kunne knyttes til fordelsprogrammet Norwegian Reward.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra