Slår fast at mobilen skal vare i fem år

Mobilbransjen gikk på et første tap i krangelen om hvor lenge en mobiltelefon bør vare.

I dag morges kom første dom i en omstridt rettssak som kan få store ringvirkninger - både for mobilbransjen og mange norske innbyggere.

Striden handler om mobiltelefoner er et varig gode eller en mer forbruker-artikkel og hvor lenge kundene skal ha rett til å reklamere på feil.

Reklamasjonsfristen for mobiltelefoner skal vare i fem år, har Oslo tingrett avgjort i en konflikt mellom forbrukere og mobilprodusentene.

Blir dommen stående vil dette altså gjelde alle mobiler, også billigmodeller som Nokia 1112.

Diskusjonen om hvor lenge en mobiltelefon skal vare, har pågått i flere år. Nokia og andre selskaper har nektet å la kundene reklamere i inntil fem år, noe Help Forsikring mener er i strid med den norske forbrukerkjøpsloven. Denne loven dekker varer som er ment å vare vesentlig mer enn to år.

- Dommen slår fast at Elektronikkbransjen må akseptere reklamasjonen og betale tilbake telefonens verdi, sier advokat Silje Nesteng i HELP Forsikring, i en pressemelding.

Hun tror imidlertid ikke at kampen på noen måte er over med dette.

- Ettersom saken er av prinsipiell betydning og angår svært mange forbrukere, forventer vi at motparten vil anke. Vi vil i alle tilfeller fortsette kampen på vegne av forbrukere generelt og våre kunder spesielt, sier Nesteng.

Nokia og elektronikkbransjen hevder at et mobils levetid er så kort at reklamasjonstiden ikke burde vare mer enn to år.

Til toppen