Slår opp med EDB Ergogroup

- For dårlig kvalitet på drift og tjenester, sier SpareBank1.

SpareBank1 er lei av driftsproblemer og trege leveranser fra sin viktigste IT-partner. Nå sier de opp sitt strategiske samarbeid med EDB Ergogroup, skriver Dagens Næringsliv (DN).

- Vi er kritiske til driften deres de siste 15 månedene. Det er ikke bra nok for tjenestene vi ønsker å tilby kundene våre. Det er for mye nedetid, og vi er heller ikke fornøyd med kvaliteten på utviklingstjenestene, sier Sparebank1s IT-direktør Eivind Gjemdal til digi.no.

EDB Ergogroups driftsproblemer toppet seg i påsken, da teknisk svikt i sentralsystemet deres førte til at bankkunder i hele landet ikke fikk bruke minibank, nettbank og enkelte betalingsterminaler.

Problemene ser nå ut til å bli svært kostbare for landets ledende leverandør av IT-tjenester til banksektoren.

SpareBank1 kjøper tjenester fra EDB Ergogroup for 300 millioner kroner i året. En betydelig del av dette faller trolig bort, uten at banken vil tallfeste verdien i kroner og øre.

- Det er ikke lett å si, og vil variere fra år til år. Vi har en stor prosjektportefølje. Det er den første som blir rammet. Hittil har vi kjørt mange prosjekter i troen om at det å samle tjenestene hos en leverandør ville være gunstig. Nå vil dette spres over ulike leverandører, eventuelt internt hos oss, sier Gjemdal til digi.no.

Driftsavtalen de har med EDB Ergogroup fortsetter som før, men Gjemdal ser ikke bort fra at banken på lengre sikt også vil kunne velge andre leverandører på driftsoppgaver.

- Det er flere leverandører av komplette banktjenester i det nordiske markedet. Det er ikke vanskelig å se at norske banker har andre å benytte enn EDB, sier Gjemdal til digi.no.

EDB Ergogroup har fått sterk kritikk av finanstilsynet for forholdene, og selskapet har ved flere anledninger beklaget situasjonen som de oppgir å ta svært alvorlig.

Strakstiltak og arbeid som skal styrke infrastrukturen på lengre sikt er iverksatt. EDB Ergogroups kommunikasjonsdirektør Geir Rammen forteller til DN at de også er i dialog med bankene.

- Hendelsene den siste tiden har vist at det er fort gjort å ødelegge tilliten, og at det tar lang tid å bygge den opp igjen, sier Remman til avisen.

EDB Ergogroup har i morgentimene lagt ut en pressemelding om bortfallet av avtalen med Sparebank1.

- Foreløpige estimat kan indikere en reduksjon på cirka 5 prosent i forhold til forventet EBITA (driftsresultat før amortisering og synergikostnader) for 2011, heter det.

Hos DNB Nor, en av de mange andre bankene som ble hardt rammet av driftsproblemene i påsken, er man ikke like misfornøyd med EDB Ergogroup.

- Forholdet vårt er godt. Vi har et langvarig samarbeid og har i dag ingen planer om å endre på det, eller bytte ut EDB som drifter våre systemer, sier pressesjef Thomas Midteide til digi.no.

- Dere har også vært hardt rammet av driftsproblemene?

- Det er åpenbart at vi har en dialog med EDB Ergogroup om de utfordringene. Både vi og kundene våre er helt avhengig av at systemene fungerer som de skal.

    Les også:

Til toppen