Et nytt felles initiativ forsøker å strupe inntektene til mistenkte pirater. (Bilde: digi.no)

Slår til mot piratenes inntekter

Google, Microsoft og Yahoo med på nytt mottiltak.

Nettsteder som selger falske merkevarer eller er engasjert i ulovlig fildeling risikerer å gå magrere tider i møte.

Nettgiganter vil nekte såkalte piratnettjenester adgang til sine annonsenettverk. For mange antas dette å være eneste inntektskilde, og dermed nødvendig for å finansiere kostbar båndbredde, servere og annen relevant maskinvare.

Størrelser som Google, Microsoft, Yahoo, AOL og Condé Nast har alle engasjert seg i et nytt initiativ med felles retningslinjer.

Poenget er ifølge BBC å la rettighetshavere melde ifra om reklame som opptrer på piratsider. Det blir da opp til annonsenettverkene selv å avgjøre om annonsene skal trekkes, etter en vurdering om nettstedet bryter opphavsrett.

Det er amerikanske myndigheter som står bak. I en kunngjøring fra Det hvite hus skriver Obama-administrasjonen at initiativet ventes å «betydelig kunne redusere piratkopiering og falskvare på nettet».

Tviler på effekten

Ikke alle er like positive. Hollywood, representert ved filmbransjeorganet Motion Picture Association of America (MPAA) applauderer forsøket, men tviler på dets effekt.

– Dette lille skrittet løser bare en liten del av problemet. Det legger også uforholdsmessig mye av byrden på rettighetshavere, sier MPAA-direktør Chris Dodd i en uttalelse (pdf).

BBC bemerker dessuten at mange av de større piratnettstedene generelt benytter seg av andre annonsenettverk enn de som har forpliktet seg til initiativet.

Til toppen