Slåss for retten til SPAM

Opprinnelig er "spam" betegnelsen på et hermetisk blandingsprodukt av dubiøs kvalitet. Nå vil produsenten ha varemerket sitt tilbake.

Hormel Foods markerte i fjor produksjonen av sin hermetikkboks nummer seks milliarder av Spam. Det kjøttlignende stoffet er blitt produsert siden 1937, og er fremdeles et vanvittig populært produkt. I dag selges det i 41 land, og Hormel har registrert varemerket i 100 land.

Da Seattle-firmaet Spam Arrest, som da selvsagt lager programvare for blokkering av uautorisert e-post - populært kalt spam - søkte om å få registrert bedriftens navn som sitt varemerke, reagerte den tradisjonsrike matgiganten derfor prompte.

Hormel sendte Spam Arrest en advarsel og en oppfordring til å avvikle bruken av det beskyttede varemerket Spam. Spam nektet.

- Spør du hvem som helst på gata hva de forbinder med spam, vil de først og fremst svare søppelpost, ikke lunsj, sa Brian Cartmell, sjef i Spam Arrest, til USA Today.

Hormel er ikke helt enig, og går nå rettens vei for å få gjennomslag for sitt syn. Eksperter regner muligheten for at de vinner som bare 50:50.

Hormel innrømmer at deres varemerke har fått ny betydning. Det var en gjeng vikinger i Monthy Pythons Flying Circus som skapte begrepet. Vikingene sang "spam, spam, spam ..." høyere og høyere, inntil det ikke var mulig å føre en normal konversasjon. Ordet ble dermed et bilde på støyen søppelpost skaper på nett.

Hormel har også gjort fremstøt for å få nettverdenen til å respektere sitt varemerke. På sitt offisielle Spam nettsted angir selskapet hva de anser som akseptabel bruk av ordet. Blant annet vil de gjerne at du skriver kjøttproduktet SPAM med bare store bokstaver, mens du refererer til søppelpost med bare små bokstaver. De liker heller ikke at man illustrerer artikler om søppelpost med bilde av matvarene deres.

Til toppen