Slettet 300.000 e-postkonti ved en kjempetabbe

- Ja, det er en kjempetabbe som har skjedd, sier pressetalsmann Tor Albert Ersdal i det tidligere norske selskapet Nameplanet. Tabben har fått konsekvenser for Sveriges største nettavis.

Amerikanere fra Reno kjøpte i oktober i fjor den norske navnegrossisten på Internett, NamePlanet.com Ltd og dannet Nameplanet Corp med hovedkvarter i USA.

Nå har Nameplanet havnet i trøbbel etter at en av de ansatte gjorde en skikkelig blunder.

- Ja, det er en kjempetabbe som har skjedd, opplyser Tor Albert Ersdal som er den eneste av de opprinnelige Nameplanet-gründerne som fortsatt har noe med selskapet å gjøre.

Han sier at det var "en rimelig rutinert ansatt" som burde visst bedre, men at slikt uansett skjer en eller annen gang.

To av ni servere ble rammet av slettingen som igjen rammet 25 prosent av Nameplanets brukere, det vil si 300.000 konti. Hvor mange av disse som er aktive, opplyser ikke Nameplanet.

- Vi har hatt back-up på dette, men det har likevel ligget noen utfordringer i å få ting i stand igjen, sier Ersdal. Det er gått to uker siden slettingen ble gjort og fortsatt er ikke alt i orden. Selskapet anslår at 90 prosent er gjenopprettet, ifølge Resumé, men endel brukere kan fortsatt ikke få tilgang for å sjekke mailen sin.

- Det er ingen problemer å gjenskape adressene. All mailen som har vært lagret er verre, spesielt den som er sendt i perioden hvor kontiene har vært nede, mener nordmannen som formelt sett er ut av sitt gamle selskap, men likevel hjelper amerikanerne blant annet i pressesammenheng.

- Det viktigste for oss er å få ting til å virke fortest mulig, sier han.

Ersdal var med på å forhandle frem samarbeidsavtalen med Aftonbladet Nye Medier, den store distribusjonsavtalen som Nameplanet fikk i internettåret 2000.

Nå rammes Aftonbladet,se av underleverandørens problemer.

- Det har vært ganske mange som har hørt fra seg, spesielt i begynnelsen da problemene startet. Da fikk heller ikke vi så mye beskjed om hva som hendte og hva de gjorde med det. Nå har vi fått en slags forklaring, men vi er misfornøyde med hvordan de har løst dette. Blant annet lå forklaringen på engelsk på deres site, sier Marianne Schvarcz som er redaksjonell utviklingssjef i Aftonbladet Nye Medier.

Tabloidgiganten i Sverige har ikke vurdert om de skal forfølge dette rettslig, men skal ha et møte for å diskutere samarbeidets fremtid. Schvarcz understreker at dette er første gang det skjer noe alvorlig i det halvannet året partene har samarbeidet om en personliggjort e-post tjeneste og sier at møtet ville ha funnet sted uansett.

Forut for tabben hadde nemlig Nameplanet signalisert at de skulle igang med ekstretjenester de skal ta betalt for.

Schvarcz er ikke sikker på hvor mange e-postbrukere som kommer fra Aftonbladet.se, men tror det dreier seg om rundt 100.000. Og hun er i hvert fall ikke sikker på hvor mange av disse gratiskontiene som i tillfelle er tatt skikkelig i bruk.

- Dette har tatt altfor lang tid å utbedre, det er ikke tilfredstillende. Likevel har vi et klart ansvar for tjenester som finnes på våre sider, uavhengig om der er levert av andre leverandører. Det går ikke an å forsikre seg mot slike problemer, mener hun.

Til toppen