BEDRIFTSTEKNOLOGI

Slettet tusenvis av kundenes e-mail

Alle som brukte gratis-mail tjenesten til NetCom mellom 9. september til 29. september i år fikk mailene sine slettet. Dette på grunn av en feil i NetComs interne systemer. Nå advarer NetComs Internett-sjef mot gratis mailtjenester.

Sigvald Sveinbjørnsson
6. okt. 2000 - 08:29

På grunn av en intern feil hos NetCom ble alle som brukte selskapets gratis-mail tjeneste berørt av en meget kjedelig feil.

På grunn av en feil ble nemlig alle mailene til NetCom-kundene som bruker selskapets gratis-mail tjeneste, slettet fra serveren. Alle mail som var mottatt i perioden 9. september til 29. september i år forsvant.

- Dette er veldig kjedelig, sier Sondre Aarrestad, Internett-direktør i NetCom. Han sier at det enda ikke er klart hva som skjedde, og at Internett-avdelingen i IT-selskapet nå stresser for fullt med å finne ut hva som egentlig skjedde.

Gratis-mail tjenester, som blant annet blir levert av NetCom, har ingen garanti for driften. Aarestad sier det var flest privatpersoner som ble berørt av den kjedelige feilen, men at NetCom også hadde fått høre om forretningsfolk som hadde mistet viktige e-mail da serveren slettet.

- Vi kan dessverre ikke gjøre annet en å beklage. Vi betaler ikke ut erstatning på tapte mail ved denne typen tjenester, sier Aarestad.

- Men vi vil også anbefale kunder om å bruke sikrede e-mail tjenester. Gratis-tjenester har generelt en lavere oppetid enn det andre e-mail løsninger har, sier Aarestad som advarer folk mot å ta de gratis-email tjenestene i bruk. I alle fall hvis man har kritiske mail av høy verdi.

Det er ikke klart hvor mange av NetComs kunder som ble berørt av serveren som gikk ad undas.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.