Så enkelt er det dessverre ikke å si opp en brukerkonto på nettet. I mange tilfeller er prosessen tungrodd, godt bortgjemt eller ikke-eksisterende. Hvorvidt kontoen din faktisk slettes når du ber om det er heller ikke lett å vite.

Slettmeg får konkurranse

Ny tjeneste vil gjøre det enklere å slå opp med nettaktører.

(OPPDATERT med kommentarer fra NorSIS)

Datatilsynet etablerte i sin tid Slettmeg.no som en rådgivningstjeneste med bistand for de som opplever personvernkrenkelser på internett.

Sentralt i tilbudet, som siden 2012 er forvaltet av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), er egne oppskrifter på hvordan du sletter konto på ulike populære nettsamfunn.

Ny slettetjeneste

Nå får norske Slettmeg konkurranse fra et privat initiativ. Nærmere bestemt det engelskspråklige alternativet Justdelete.me.

Og de ønsker konkurransen velkommen.

– Denne tjenesten synes jeg virket veldig grei og fin, sier Hans Marius Tessem i NorSIS, som leder arbeidet med Slettmeg-tjenesten til digi.no.

Etableringen synliggjør at det slett ikke bare er norske innbyggere som har behov for et slikt tilbud. Tjenesten er ikke stort mer enn en samling lenker til nettjenesters slettefunksjoner. Det gis også en enkel bedømmelse av hvorvidt prosessen er enkel, vanskelig eller umulig.

For som kjent har ikke alle nettjenester gjort det like enkelt å si opp kontoen, eller få personopplysningene dine fjernet for godt – den dagen du ønsker å fjerne profilen din.

Krøkkete

Noen tjenestetilbydere har gjort avmelding svært vanskelig. Ett eksempel er Skype, som faktisk krever at du kontakter kundeservice for å gjøre dette, noe som kan virke unødvendig tungvint.

Etter å ha startet med bare 16 oppføringer i forrige uke, har Justdelete.me allerede rukket å få på plass 130 nettjenester i sin oversikt.

– Det er bare bra at det kommer nok et verktøy til hjelp for brukere på internett, sier Tessem i Slettmeg.no.

Han kan også røpe at Slettmeg.no jobber med en ny utgave, som etter planen vil foreligge en gang i løpet av året.

Ifjor tok de imot om lag 7.000 henvendelser fra brukere, med omtrent samme nivå i år. I motsetning til den nye engelske tjenesten tar de også imot telefoner og henvendelser per epost. Det er studenter fra Høgskolen på Gjøvik som svarer.

    Les også:

Til toppen