Slik blir Altinn-krisen håndtert

- Nattskift og minst 50-60 eksperter er involvert, sier Basefarm.

Får vi noensinne svar på hva som gikk galt med Altinn, milliardløsningen og statens digitale prestisjeprosjekt?

    Les også:

- Vi vet mer nå enn vi visste når vi pratet sammen på tirsdag. Men fortsatt er det ikke konkludert hva feilen skyldes, sier direktør Grethe Viksaas i Basefarm, som er ansvarlig for drift av tjenesten.

Hun ønsker ikke å komme med detaljer om hvilke feil som er avdekket, endringer i løsningen eller teorier om hva som gikk galt før de selv har konkludert. Selv om tjenesten nå er oppe, jobbes det fortsatt med å gjøre den stabil.

Sammen med utvikler- og applikasjonsforvalter Accenture og kunden selv, Brønnøysundregistrene, har de jobbet døgnet rundt de siste dagene.

- Vi har aldri hatt et problem som har vart så lenge i Basefarm sin historie, og vi har hatt noen hendelser opp gjennom årene, sier Viksaas til digi.no.

Kriseteam og 24/7-bemanning

Hun forsikrer at hendelsene ikke har påvirket noen av deres øvrige kunder.

- Vi har virkelig hentet inn det som finnes av ekstern ekspertise. Det var vi som startet med å behandle problemet. Accenture ble kalt inn etter hvert.

Da driftsleverandøren så at problemene vedvarte, ble det etablert en turnusordning med nattjobbing, avslører Viksaas.

- Vi har jobbet kontinuerlig 24 timer i døgnet, men med ulik bemanning. Det har vært minst 50-60 involvert på teknisk side. 25-30 av disse bare fra Basefarm. Alle disse har naturligvis ikke holdt på hele tiden. Noen har vært inne for korte konsultasjoner på helt spesifikke områder.

Mer konkret skal de ha jobbet innenfor områdene infrastruktur, database og portal-drift.

- I store trekk med «to av hver» på plass (døgnbemanning med eksperter, journ.anm). Alt ledet og organisert av kriseleder hos oss og med interne ekskaleringsveier om det skulle inntreffe spesielle ting. Som sagt ble spesialkompetanse hentet inn på andre området når det er behov for det, sier Viksaas.

Altinn har vært ytelsestestet og skal takle langt mer belastning enn systemet gjorde. - Dette skal egentlig ikke kunne skje, sa Altinn-redaktør Jørgen Ferkingstad til digi.no tidligere i uken.

Det kan nå, avhengig av årsakskomplekset, bli en diger oppvask i kjølvannet av havariet. Kilder med kjennskap til prosessen påpeker at det tidligere har vært utdelt saftige millionbøter til daværende leverandør av Altinn, da løsningen feilet ved innleveringer for noen år siden.

Kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene Mette Siri Brønmo har foreløpig ikke svar på hvem som må betale for feilrettingene. Hun ønsker heller ikke å gå ut med detaljer om hva kontrakten deres med leverandørene sier om saken.

- Kan det bli snakk om erstatningskrav mot leverandørene?

- Det må vi se på først når vi har fått analysert denne situasjonen grundig nok, og fått sett hvor feilene ligger. Det er for tidlig nå, sier Brønmo til digi.no.

Verken Basefarm eller Accenture svarer på hvem som står ansvarlig for å betale for feilrettingene.

- Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Vi er veldig fokusert på å få løsningen opp permanent, slik at folk får levert selvangivelsen. Så tar vi de merkantile spørsmålene i etterkant, sier Basefarm-direktør Grethe Viksaas.

- Men hva sier kontrakten deres?

- Vi har kontrakter som regulerer tilgjengelighet og andre ting, også med Brønnøysundregistrene. Da kommer ansvarsforhold opp. Det er noe vi skal se på senere, det haster ikke så veldig. Innholdet i kontrakten er fortrolig informasjon. Men i alle IT-kontrakter gir leverandør en viss garanti. Generelt vil jeg si at hvis man ikke holder den garantien må man betale tilbake noen penger, sier Viksaas.

- Ingen kommentar

Informasjonsdirektør Eirik Andersen i Accenture Norge svarte "ingen kommentar" på alle spørsmål fra digi.no. Rett etter samtalen sendte Andersen likevel en e-post der han ba om sitatsjekk.

- Jeg ber om forståelse for at vi ikke kan gå inn i detaljene på nåværende tidspunkt, skriver Accenture-sjefen.

Brønnøysundregistrene har fredag publisert en pressemelding, der de gjentar at løsningen skulle ha tålt belastningen bedre: Problemene med Altinn har ingen enkel forklaring.

- Det blir feil å si at det er én feil som har skapt situasjonen som oppsto. Altinn er en stor og kompleks løsning, med mange moduler. Leverandørene våre har analysert løsningen både som helhet og i detalj, og har kommet med noen tiltak som har bedret situasjonen, sier direktør i Brønnøysundregistrene Erik Fossum, som ikke vil friskmelde løsningen.

Hvilke tiltak som er gjort sier han ingenting om.

Fakta om Altinn

  • Altinn ble åpnet 4. desember 2003.
  • Det var Skatteetaten, Statistisk Sentralbyrå og Brønnøysundregistrene som tok initiativ til Altinn.
  • Altinn II ble lansert juni 2010, etter at den første versjonen hadde vært i drift siden 2003.
  • I dag deltar 33 etater og kommuner i Altinn-samarbeidet.
  • Over 60 millioner enkeltskjemaer er sendt inn via Altinn siden starten.
  • Flere en 2,3 millioner enkeltpersoner har sendt inn ett eller flere skjema via Altinn.
  • Over 440.000 bedrifter rapporterer elektronisk via Altinn.
  • Både Mva-rapportering og selvangivelse for næringsdrivende og selskaper ligger rundt 90 prosent andel via Altinn.
  • Accenture er leverandør av utvikling og applikasjonsforvaltning.
  • Basefarm er driftsleverandør.

(Kilde: Brønnøysundregistrene, NTB)

    Les også:

Til toppen