UTVIKLING

Slik blir Windows Store for utviklere

Microsoft lokker med høyere fortjeneste til de som selger mest.

App-butikken Windows Store blir en sentral del av Windows 8 som utgis neste år. Det nye Metro-grensesnittet demonstreres her av Windows-sjef Steven Sinofsky under Build-konferansen tidligere i høst.
App-butikken Windows Store blir en sentral del av Windows 8 som utgis neste år. Det nye Metro-grensesnittet demonstreres her av Windows-sjef Steven Sinofsky under Build-konferansen tidligere i høst. Bilde: Microsoft
7. des. 2011 - 09:23

Det er vanlig å tilby app-utviklere 70 prosent av omsetningen, mens salgskanalen beholder resten. Modellen som Apple innførte med App Store er senere kopiert blant annet av Google og Android Market.

Slik blir det også i kommende Windows Store, men Microsoft frister med en ekstra gulrot til de som selger mest.

Straks en applikasjon har solgt for 25.000 dollar endres fordelingsnøkkelen. Alt videre salg av appen vil da gi utvikleren 80 prosent av omsetningen.

Distribusjonskanalen for såkalte Metro-applikasjoner blir en svært sentral del av Windows 8. Begge deler blir tilgjengelig i beta-utgave sent i februar neste år.

Microsoft la tirsdag fram en rekke interessante opplysninger om betingelsene i sin nye app-butikk, i form av blogginnlegget previewing the Windows Store.

Programvaregiganten hevder å tilby mer fleksibilitet for utviklere enn det som synes å være vanlig i andre tilsvarende økosystemer.

Prøveperiode

Utviklere skal få frihet til å velge om de vil selge applikasjoner i Windows Store (eller selge utvidelser i selve appen, såkalt in-app betaling), eller tilby dem gratis. For sistnevnte kategori blir det anledning til å utgi programvare som enten er tidsbegrenset eller der noe av funksjonaliteten er tatt vekk, og som senere kan låses opp mot betaling.

Utgivere kan selv velge å håndtere abonnementsordninger direkte, utenfor Microsofts kontroll, for eksempel ved å knytte betaling via tredjeparts infrastruktur. På dette området blir det med andre ord ingen begrensninger av typen Apple har innført på sin iOS-plattform.

Dette siste er en åpenbar fordel for utgivere og bedrifter, for eksempel aviser, som ønsker å knytte Metro-applikasjoner mot eksisterende kundegruppe.

Fordi Microsoft ikke tar noe transaksjonsgebyr betyr dette at du i praksis kan tilby en app gratis, og deretter sikre deg alle inntektene gjennom egen abonnementsordning.

Videre er det full anledning til selv å velge et hvilket som helt annonsenettverk man vil benytte, hvis det skulle være en ønskelig forretningsmodell for en applikasjon.

Oppgir hvorfor apper blir avvist

Microsoft har som kjent valgt å følge Apples modell med en godkjenningsprosess for all programvare som distribueres i kanalen.

Microsoft lover imidlertid å gi tilbakemeldinger til alle utviklere som får appene sine avvist, slik at den enkelte får anledning til å endre applikasjonen og prøve igjen. I tråd med denne åpenheten har de utgitt retningslinjer med krav om hvordan en app skal utformes for å bli godkjent.

Rulle ut i bedriften

IT-avdelinger som ønsker kontroll over hvilke applikasjoner som distribueres via kanalen i egen bedrift tilbys flere virkemidler. Ifølge Microsoft blir det mulig å begrense tilgangen til Windows Store-katalogen per ansatt, eller åpne for tilgang men begrenset til et nærmere definert app-utvalg.

PC-er i virksomhetens active directory-domene vil dessuten kunne forsynes med Metro-applikasjoner uten å gå omveien om app-kanalen. Med den kommende beta-utgaven av Windows 8 vil administratorer få verktøy for å kunne rulle ut og håndtere slike applikasjoner i nettverket.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.