ANALYSER

Slik er mobiloperatørens drømmekunde

Tjueåringer er mobiloperatørenes største melkekuer, viser en fersk undersøkelse.

23. mai 2005 - 13:33

Ifølge en fersk undersøkelse om mobilbruk blant unge mennesker, svarer hver tiende deltaker over 20 år at han eller hun sender én til fem bildemeldinger daglig. Blant 18-19-åringene er det bare fire prosent som sender MMS såpass ofte.

Mobilbrukere i 20-årene både ringer, bruker innholdstjenester og sender meldinger langt oftere enn andre aldersgrupper.

– Dagens mobilbrukere i 20-årene er den første generasjonen som er vokst opp med mobilen. Derfor er det ikke overraskende at de leder an hva mobilbruk angår, sier Christian Hoel, segmentsjef i NetCom i en pressemelding.

Ifølge mobiloperatøren ringer mobilkunder i denne aldersgruppen hele 150 prosent mer enn en gjennomsnittskunde. Aldersgruppen sender også 125 prosent flere tekstmeldinger enn snittet.

Undersøkelsen antyder at folk i 20-årene er mer nytteorientert i sin bruk av mobiltelefonen. 91 prosent av deltakerne over 20 år svarte at de ofte bruker mobilen til å lage avtaler, mot 74 prosent av de under 18. Og mens nesten hver tredje person over 20 år ofte bruker nummersøketjenester, er det knapt én av fire under 18 som gjør det samme. Til gjengjeld ligger de yngste foran i å bruke mobilen til å stemme på Idol på TV2 og chatte på tv-programmer som Svisj og Mess-TV.

– De yngste bruker derimot ringetoner og logoer til å gi mobiltelefonen et personlig uttrykk og understreke sin egen smak og stil. Gruppa 20+ er ikke så fascinert av listepop og logoer, og her er mobilen i mindre grad del av et identitetskonsept, sier førsteamanuensis ved NTNU Berit Skog,.

Hun gjennomførte undersøkelsen blant 390 unge som besøkte NTNUs stand under Utdanningsmessen i Trondheim.

NetCom benytter seg av trenden og lanserer en type abonnement for å kapre superbrukerne. NetCom MyTalk er rettet mot mobilbrukere i alderen 23-29.

Abonnementet kommer med en egen wap-forside som samler hovedtjenestene for denne målgruppen: e-post, nyheter, nummeropplysning, musikk, spill og ”minside”.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra