Slik får du gjort nettsiden din kjent

digi.no har bedt Fast, Kvasir og konsulentselskapet Aktivt om råd for hvordan du kan få søkemotorer til å peke til akkurat DIN nettside. Her er rådene:

Det pågår en krig mellom juksemakerne og søkemotorene om hvem som skal ligge på topp når du søker etter informasjon på Internett. For de fleste klikker på de øverste lenkene og blar ikke så mye videre.

Hver søkemotor har utviklet egne triks og strategier for å luke ut juksemakere og folk som forsøker å 'mase' seg til høy plassering. Det har derfor dukket opp flere konsulentselskaper som kan hjelpe deg å gjøre søkemotorene oppmerksomme på dine nettsider. Men du kan også gjøre mye selv.

digi.no har intervjuet utviklingssjef i Fast Search & Transfer ASA, Knut Magne Risvik og han forteller her hvordan Fast arbeider:

Fast er et ganske typisk eksempel på hvordan søkemotorene jobber. Man blander to metoder. Den ene er analyse av hvor på nettstedet/sidene søkeordene opptrer og hvor ofte. Jo høyere på siden og oftere, desto bedre. Den andre metoden er lenkeanalyse - nettsteder får høyere rangering dersom mange linker til siden. Store siter med mange linker til seg teller mer enn små siter.

- Fast bryr seg lite om de såkalte meta-taggene. Metatagger er ord som ligger på toppen i kildekoden til mange nettsider. Leseren ser dem ikke, de er ment til å gi søkemotorer en oppsummering om hva nettsidene handler om. Dermed slipper søkemotoren å lese alle gjennom alle nettsidene. Men ved å legge inn populære søkeord som Internett-sidene egentlig ikke handler om, forsøker mange å skaffe seg ekstra trafikk. Nettstedet lek.no bruker generelle ord som "mann" og "kvinne" i tillegg til "pupper" og annet som metatagger.

- Fast gjør ingen forskjell på hva dets eget letesystem (crawler) finner og hva du sender inn av lenker for å gjøre Fast oppmerksom på nye nettsider. Risvik forklarer at du i utgangspunktet ikke trenger å sende inn lenker til alle dine undersider - Fast finner dem og køer dem for gjennomsøking. Å gjenta lenker hver dag hjelper ikke - Fast går gjennom sidene på nytt med faste intervaller, forteller Risvik.

- Fast svartelister ikke nettsider eller innsendelser fra automatiserte programmer som GNet Search Engine Submission System.



- Fast mener de oppdager juksing med søkemotor-tilpassede sider. Mange overvåker hvem som kommer på besøk på serveren og sender søkemotorenes programmer til egne, spesialsydde sider. Noe av dette er greit, for søkemotorene klarer ikke å indeksere tekst som er animert eller som du må klikke på for å lese. Men innholdet på slike sider må ikke avvike mye fra de virkelige sidene - en ekspert digi.no har snakket med hevder at mange søkemotorer sjekker dette.

- Mange søkemotorer, særlig Google, gir høy plassering til en nettside som mange andre lenker til. Dette forsøker enkelte juksemakere å utnytte ved å lage nettsteder med titusenvis av falske nettsider som bare har pekere til nettsiden de ønsker å få trafikk på. Fast hevder de klarer å avsløre de fleste slike forsøk.

Bjørn Holte, markedsansvarlig i søkekonsulentselskapet Aktivt har følgende råd:

- Finn ut eller gjett hvilke søkeord folk vil bruke for å finne deg. Hvis du er rørlegger, holder det ikke bare med rør og rørlegger. Ord som "vannskade" og "staking" er trolig ord som folk søker etter. Disse ordene bør du bake inn så ofte du kan i teksten på nettsidene dine. Dette er den meste ærlige og greie metoden for å sikre deg din rettmessige plass hos søkemotorene.

- Ikke legg inn meta-søkeord som ikke stemmer med innholdet, da kan enkelte søkemotorer hoppe over siden din.

- Lag nettsider tilpasset de fire store søkemotorene Fast, Inktomi, Altavista og Google som ikke inneholder Flash-animasjoner, Java eller databaseoppslag. Her kan du kanskje skrive mer. Holte har laget en slik side for Range Rover, deres vanlige nettside innholder nesten bare bilder og ikke noe informasjon. Om søkemotorene godtar dette vil variere.

- Vil du bli funnet av norske lesere, bør du ha en .no-adresse. Flere av de norske søkemotorene sorterer bare på suffiks og dropper norske nettsider med .com-adresser.

Til toppen