Slik forbedrer du nettstedet ditt

Januar er stille. Bruk tiden til å ruste opp bedriftens nettsider. Her er fem råd du bør gå igjennom.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

Et nytt år er alltid en sjanse til å tenke nytt og gjøre forbedringer. Dersom du ikke får så god effekt av nettstedet som du kunne ønske, tyder det på at webstrategien sin kan trenge en liten oppfrisking. Følger du rådene under, kan jeg love deg et bedre nettsted "med vesentlig større effekt" i året som kommer.

1. Gi brukeren en grunn til å komme

I tradisjonelle medier som TV, aviser og ukeblader kan avsender "dytte" sin informasjon på de seere/lyttere/lesere som likevel er der. Web-mediet er stikk motsatt. På web må brukeren selv oppsøke ditt nettsted for å finne din informasjon.

Din første og viktigste jobb blir dermed å lage et nettsted som brukeren faktisk ønsker å benytte. Du trenger med andre ord høykvalitets innhold som faktisk er av interesse for din bruker. Om dette innholdet er relevant informasjon, nyttig funksjonalitet eller gode produkter kommer an på hva slags nettsted du driver. Men husk at du hele tiden må ha et godt svar på spørsmålet "Hvorfor skal brukeren gidde å oppsøke mitt nettsted?"

Kan du i tillegg besvare spørsmålet "Hvorfor skal brukeren velge å komme til mitt nettsted fremfor mine konkurrenters?" er du på god vei til suksess!

2. Gjør transaksjonsorientering!

Transaksjonsorientering går ut på å finne ut hva det er de fleste brukerne faktisk ønsker å gjøre på nettstedet ditt, og så plassere denne funksjonaliteten så iøyenfallende som mulig, fortrinnsvis "midt i fleisen" på brukeren når han kommer inn.

Det er ikke uten grunn at samtlige flyselskaper nå har "søk-og-bestill"-funksjonaliteten sin midt i første skjermbilde på forsiden. Derimot er dette resultat av en svært bevisst transaksjonsorientering: Man har oppdaget at det de fleste brukerne ønsker å gjøre er å finne priser/avganger og eventuelt booke en plass. Jo enklere man gjør det for kunden å finne fram til denne funksjonaliteten, jo flere reiser selger man!

Du kan gjøre det samme selv om du ikke driver direkte med salg. Ta bare utgangspunkt i den informasjonen/funksjonaliteten som flest av dine brukere er interessert i, og bruk din �prime site� (topp innholdsfelt første side) til å presentere denne.

Hvis du ikke vet hva de fleste av brukerne dine er interessert i, må du finne det ut! Denne kunnskapen er uansett sentral for alt arbeid du gjør med nettstedet. Gå gjennom statistikken din og/eller gjennomfør en brukerundersøkelse for å få en pekepinn.

3. Sørg for at brukeren faktisk klarer å benytte nettstedet ditt

Brukertesting trenger ikke å involvere store testlaboratorier eller dyre konsulenter. Har du ikke budsjetter for profesjonell bistand, kan du likevel selv sikre deg en del nyttige innspill. Slik gjør du:

Tenk ut 3-5 typiske oppgaver som en bruker kan tenkes å forsøke å løse på nettstedet ditt. Typiske oppgaver kan være "finne prisen på produkt X", "sende en e-post til daglig leder" eller "finne gateadressen til hovedkontoret".

Sett deg så ned med en bruker som ikke kjenner nettstedet ditt fra før (venners-venner er ofte nyttige testbrukere). Gi ham oppgavene en for en, og se på mens han forsøker å løse dem. LA VÆRE å forsøke å fortelle ham hva som er "riktig" fremgangsmåte! Husk at hvis den navigasjonen og de fremgangsmåtene du har lagt opp til ikke stemmer med brukerens oppfatning, så er det du som tar feil!

Noter deg de stedene der testbrukeren ikke får ting til, og sørg for at du forbedrer nettstedet ditt på disse områdene. Har du mulighet til å observere 6-8 testbrukere på denne måten, har du innspill nok til forbedringer gjennom hele året!

4. Sørg for å være synlig på nett

Når du først har relevant kvalitetsinnhold, er det selvfølgelig viktig at brukeren faktisk vet om at du har det også. Brukerens viktigste orienteringsverktøy er søkemotorer, så å være synlig på søkemotorer er alfa og omega!

Det finnes en riktig og en gal måte å sikre slik synlighet. Den gale måten er å benytte jukseteknikker (eller bruke et konsulentfirma som benytter jukseteknikker på dine vegne). I siste instans risikerer du på denne måten å bli utestengt, bl.a. fra Google.

Den riktige måten er å basere deg på høy teknisk kvalitet og på godt innhold. Det er kanskje mer krevende i oppstartsfasen, men det er den eneste måten å sikre vedvarende høy synlighet på lang sikt. Og et teknisk godt, innholdsmessig høyverdig nettsted "markedsfører seg selv" på søkemotorer, uavhengig av dine annonsekroner.

Les også disse artiklene om dette emnet:
Slik blir du mer synlig på nettet
Søkejuks skader både juksere og brukere
Ble kastet ut av Google etter triksing

5. Ikke glem at brukeren er kongen!

Sist, men ikke minst: Det er veldig lett å bli frustrert over at brukeren "ikke forstår" hvordan han skal benytte nettstedet ditt eller hvordan du har tenkt når du har sortert og indeksert ditt innhold. Husk bare igjen at web-mediet er et pull-medium (ref. punkt 1.). I et pull-medium er det brukeren som bestemmer. Hvis ikke du lykkes i å formidle ditt innhold på en måte som brukeren forstår, vil han rett og slett la være å benytte tjenesten din. Den eneste som taper på dette er deg.

God web-kommunikasjon handler ikke om å få brukeren til å forstå hvordan du har tenkt, det handler om at du forstår hvordan brukeren tenker, og legger opp innholdet ditt deretter.

Lykkes du i dette, og har du i tillegg innhold som i utgangspunktet er interessant for brukeren, kan jeg love deg et riktig godt web-år i 2005!

Du finner flere gratistips for forbedring av dine hjemmesider på mitt nettsted www.nettredaktor.no

Nina Furu

Til toppen