TELEKOM

Slik fordeler norsk internettrafikk seg

Videostrømming gjør enda et byks.

25. feb. 2016 - 12:33

Skal man se hva nordmenn bruker internett til, er det fordelingen på Telenors fastnett som gjelder. Selv om ikke alle er dekket av dette, gir det en svært god pekepinn på våre vaner.

Én ting er tydelig i de ferskeste tallene: Video er i ferd med å totalt dominere trafikkbildet på nett. I fjor utgjorde video rundt 60 prosent sv den totale kaka. I år er tallet 70 prosent.

– Vi ser at både Netflix og Google/YouTube har økt noen prosenter fra i fjor, sier Per Aril Meling, informasjonssjef i Telenor Norge til digi.no.

Youtube øker mest

Relativt sett er det Youtube som øker mest - tjenesten har gått fra å oppta 12 prosent av norske internettlinjer til å ta 18 prosent.

Kun 30 prosent av trafikken dekker alt vi måtte bedrive foruten å se på video. Inkludert e-post, sosiale medier, opplasting- og nedlasting av filer gjennom FTP og torrenttjenester.

I fjor meldte Telenor at de hadde oppgradert bredbåndsnettet kraftig for å håndtere de store trafikkmengdene som genereres av videotjenester.

Les også: Hva skjedde med «det hurtigst voksende nettfenomenet i internetts historie»?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra