DIGI.NO

Slik foregår produksjonen av datamaskiner hos Dell

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
14. feb. 2007 - 10:54


Dell-fabrikken i Limerick har syv produksjonslinjer, som hver er delt opp i fire trinn. Det er dedikerte linjer for serverproduksjon, mens bærbare- og stasjonære PC-er kan monteres på samme linje, dog ikke samtidig.

Det første trinnet i produksjonslinjene kalles «kitting». Dette består av mange poster hvor hver post har ansvar for å plukke sin legge sin del av de utvalgte komponentene i et system i en kasse. På hver komponent sitter det en strekkode, som skannes før den legges i kassen for å sikre at riktig komponent er blitt valgt. På skjermen ser personen ved posten hvilke komponenter som skal plukkes og om de riktige komponenten er blitt plukket.

Deleutvalget er omfattende. Blant annet har man for bærbare PC-er 230 ulike tastaturer å velge mellom. Dette skyldes at forskjellige modeller bruker tastaturer med ulik formfaktor, men ikke minst at fabrikken betjener land med en mengde ulike språk. Det er enklere i USA, får vi vite.

En vanlig bærbar PC har 20 til 25 deler, mens en stasjonær PC stort sett ikke har mer enn 10 til 12 komponenter. For servere er variasjonene store.

Dell kjøper inn og får levert komponenter nok til å holde til de neste to timene med produksjon. Dette har flere fordeler, blant annet nesten umiddelbar effekt av prissvingninger, svært begrenset varelager og liten mengde med komponenter som må returneres ved defekter.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Én person monterer hele maskinen. Dette gjelder for både PC-er og servere. Ved hver montør er det to skjermer. Den ene viser en oversikt over alle komponentene som skal være med. Montøren skanner hver komponent på nytt før den monteres. Skjermen kan også vise monteringsanvisninger - for eksempel ved ikke-standard jumpersettinger eller for opplæring av nyansatte.

Den andre skjermen viser resultatet av en kort maskinvaretest. Den varer i 3-4 minutter og kjøres mens montøren setter sammen den neste maskinen. Ved feil overtar en teknikker maskinen for å utbedre feilen. I tillegg til testen, legges det inn en id-kode på harddisken. Denne leses senere av når programvare skal legge inn.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Typisk monteringstid for en bærbar PC er seks minutter. Hvert eneste system er kundetilpasset. Ved hver linje bygges 65 maskiner samtidig. Vanlig opplæringstid er fire uker. Da kan montøren bygge alle de PC-modellene Dell leverer.



Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Montering av servere er mer omfattende og tar mellom 10 og 30 minutter, avhengig av systemets størrelse og kompleksitet. Krever 6 måneder opplæring for å kunne bygge alle servertyper.

Dell har innført et kvalitetssystem som kalles Six Sigma. Dette er delt inn i seks nivåer, hvor seks er det høyeste. Systemet forteller om hvor mange forventede komponentdefekter man vil ha. Dell oppgir at selskapet ligger på nivå fem, som innebærer omtrent 230 defekte deler per million.

Over alle arbeidsplassene henger det en plansje. Denne viser tips om hvordan man skal opprettholde Five Sigma. Blant annet skal arbeidsområdet være fritt for personlige effekter, gulvet fritt for søppel og alle verktøy og komponenter korrekt merket.



Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Etter montering blir maskinene koblet til strøm og nettverk. Deretter blir de med utgangspunkt i id-koden på harddisken utstyrt med riktig programvare. Deretter testes hele systemet. Hele denne sekvensen tar omtrent 90 minutter.

Igjen, hvis noe feiler, blir maskinene overlatt til en tekniker. Skjermene man kan se på bildene viser resultatet av de ulike deltestene.



Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Til slutt pakken maskinene sammen med korrekt tilleggutstyr, for eksempel kabler, tastatur og dokumentasjon. Periferiutstyr utover dette legges sammen med maskinen ved lokale «nav» som drives av andre enn Dell. Norge har til nå blitt betjent av et nav i Nederland, men et nytt nav i København skal snart ta over for det nordiske markedet. Dette skal redusere leveringstiden betraktelig.

De ferdig pakkede maskinene fordeles på ulike rullebånd og sklier, avhengig av hvor i verden de skal sendes. Dette gjelder dog ikke servere. De veier for mye og kan dermed knuse PC-ene nederst på skliene.



Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Dette bildet er fra Dells datasenter for EMEA-området. Herfra styres hele produksjonsanlegget og alle andre interne systemer med anlegget og ved andre kontorer i EMEA. Også nettstedene til Dell kjøres fra dette anlegget. Nettstedet har ifølge Dell aldri vært nede og håndterer 1,5 millioner innlogginger i døgnet. I tillegg kommer besøkende som ikke logger seg inn.

Også programvaren som legges inn på PC-ene og serverne som produseres, hentes fra disse serverne.

Det finnes tre identiske dataanlegg, fordelt på to separate bygg. Hver rack har separat strøm- og nettverksforsyning. Det gjøres backup annenhver time. Nettverket har for en stor del en kapasitet på 100 Gbit/s, også ut mot Internett.

Maskinene er stort sett satt opp som klynger. Det benyttes flere forskjellige operativsystemer, blant annet Windows, Linux og Unix-varianter. Mye er basert på Oracle-løsninger.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


Dells Enterprise Command Centre betjener support og krisehåndtering for selskapets kunder. Herfra administreres blant annet logistikken i forbindelse service. Operatørene har oversikt over teknikere over hele verden og hvor reservedeler finnes på lager. Delene skal kunne leveres innen fire timer.

Operatørene overvåker også hendelser verden over som kan påvirke servicetilbudet og forbereder behov i forhold til dette. Hendelser som påvirker arbeidet kan være slikt som uvær, terror, opprør, streik og lignende.

Blant annet benyttes Google Earth Pro for å visualisere hvor kunder med servicebehov finnes, hvor nærmeste delelager finnes, samt en mengde statusinformasjon om hver sak. Foreløpig kan ikke systemet spore teknikere. Årsaken til dette er at slik sporing i mange land er forbudt av personvernhensyn.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.