TELEKOM

Slik forklarer Netcom utfallet

Mobilnettet har omsider blitt friskmeldt.

Informasjonssjef Øyvind Vederhus er ikke fornøyd med at det tok en halv dag før mobilnettet kunne friskmeldes. Han ser imidlertid ingen grunn til å endre på rutinene.
Informasjonssjef Øyvind Vederhus er ikke fornøyd med at det tok en halv dag før mobilnettet kunne friskmeldes. Han ser imidlertid ingen grunn til å endre på rutinene. Bilde: Marius Jørgenrud
12. jan. 2012 - 15:07

Netcom opplevde torsdag en feil som satte store deler av mobilnettet deres ut av spill. Hver fjerde kunde fikk problemer med å ringe eller sende tekstmeldinger. Chess benytter den samme infrastrukturen, og dermed ble også deres kunder rammet.

Det ble tidlig klart at feilen som oppsto klokken 7 om morgenen lå i et sentralt system. Utfallet kunne merkes over hele landet.

Konfigurasjonsfeil

- Problemene med å ringe og sende SMS skyldtes feil på en sentral nettverksdatabase, og oppsto som følge av en konfigurasjonsfeil etter planlagt arbeid i mobilnettet i natt, forklarer informasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus til digi.no.

Hvorvidt det var en menneskelig svikt, feil i et system eller en kombinasjon er for tidlig å si. Det må selskapet fortsette å analysere for å komme til bunns i, legger han til.

Nede i over seks timer

Ikke før klokken 13.30, altså over seks timer etter at problemene startet, kunne selskapet friskmelde mobilnettet. Trafikken begynte imidlertid å normalisere seg fra klokken 12.

Vederhus ser ingen grunn til å endre på rutinene til selskapet, som han mener er gode allerede.

- Vi har gode rutiner. I dag var både kriseledelse og alt av teknisk personell samlet med en gang feilen oppsto. Beredskapen i Netcom i forhold til å håndtere feilsituasjoner er god, sier han.

- Hvilken lærdom trekker dere fra denne episoden?

- Det aller viktigste er at det konstante arbeidet med å lete etter usannsynlige feil før de skjer, det blir stadig viktigere. Dette er en kontinuerlig prosess som vi jobber med hver dag.

- Finner dere grunn til å ta noen form for selvkritikk når det tar over seks timer å rette feilen?

- Slik mobilnettet er bygget opp er det en komplisert materie. Når feilen ligger i sentrale elementer og ikke i fiber eller basestasjonene våre, så er det en feil som krever sin rettetid. Men når det er sagt så er det selvsagt for lenge. Det er vi ikke komfortable med i det hele tatt, sier Vederhus.

Administrerende direktør i Netcom, August Baumann, har sendt ut en pressemelding der han beklager hendelsen overfor alle som ble berørt.

- Da feilårsaken var identifisert, gjennomførte vi nødvendige systemendringer som normaliserte mobiltrafikken. Vi beklager på det sterkeste overfor de av våre kunder som ble berørt av feilen, sier Baumann.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.