IDC har gjennomgått en rekke investeringer i CRM-systemer, eller kundeoppfølgingssystemer, hos flere europeiske selskaper i finanssektoren. Ut fra erfaringene har analysehuset kommet til noen punkter kundene bør legge vekt på når de investerer i CRM-systemer.
IDCs lærdommer fra suksessfulle implementeringer av CRM-investeringer er:
- Unngå å se på CRM-investeringer som en enkelt måte å øke antallet kunder som skal håndteres.
- Husk at verktøy og opplæring legger vekt på hurtigheten over kvaliteten på interaksjonen, noe som kan øke mulighetene for salg på tvers av organisasjonen.
- Motiver ansatte som kan effektivt bruke CRM-løsninger for å adressere realtidsbehovene til kundene.
- Vurdér at call-sentrene får økt viktighet som kontaktpunkt mot kundene, og ikke lenger er bare å svare på kundespørsmål.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
30.000 strømmet til Las Vegas for Google Cloud Next. Dette var høydepunktene
Dette er noen viktige steg for finansinstitusjoners implementering av en suksessfull CRM-strategi:
- Ettersom CRM betyr forskjellige ting for forskjellig folk, bør det første steget være å gi de ansatte en samlet målsetting for kundeoppfølgingsstrategien.
- Klargjør formålet med CRM-løsningen. De viktigste målene må splittes inn i mer detaljerte, relevante og konkrete mål.
- Det er viktig for finansorganisasjoner å måle detaljerte mål og fortsette vurderinger for å analysere stillingen før man starter det neste stadiet i CRM-strategien.
Den siste tiden har finansinstitusjonene investert tungt i CRM-løsninger. Noen av prosjektene har imidlertid hatt begrenset suksess. Dette har fått IDC til å gå igjennom de vellykkede CRM-prosjektene.