Slik gjør du siden din kjent på Internett - del 2

Stadig flere søkemotorer forlanger betaling. Her er gode gratis-råd fra webredaktøren til den norske søkemotoren search4science.

Leser i digi.no - 17.09.01 - om diverse råd for å få sitt nettsted kjent. Som webredaktør for Search4scienceundrer det meg og gjør meg bekymret på brukernes vegne at det er ingen av aktørene tar opp et av de viktigste problemene med dagens søkemotorer - for ikke å si det største problemet. Nemlig hvordan man i fremtiden skal sikre objektivitet da stadig flere søkemotorer - heriblandt nevnte Fast- tilbyr tjenester som heter såkalt "Paid Inclusion" og "Paid per click."


Dette hindrer uavhengige websider og mindre firma med færre ressurser i å nå opp i Internett jungelen. Men det er ikke bare nevnte Fast som nylig har tatt dette i bruk, også Directory websider som Yahoo og søkemotorer som Google og AltaVista har tatt i bruke slike tjenester. Brukerne vil dermed etter hvert kun få tilgang til de sider som har råd til å være med på de forskjellige søkemotorenes betalings programmer. Samtidig vil det ikke lenger være innhold som betyr noe, men betalingsdyktigheten til websidene.

Som tidligere forsker innen bioteknologi og nå som en "hjelper" for forskere på Internett bekymrer det meg at et så unikt medium som Internett er, i å finne og ikke minst dele uavhengig informasjon, gradvis nærmer seg en subjektiv opplevelse hvor man lenge har strevd for å finne metoder for at Internett publisert materialet skal bli like anerkjent som det trykte. Ved å innføre betalte listingtjenester vil den lille kredibiliteten, som tross alt en del av den vitenskapelig Internett publisert informasjon har opparbeidet seg forsvinne, og jeg ser at det vil bli svært vanskelig å gjenopprette noen form for objektivitet hvis "penga rår."

Hvis ikke vi retter større oppmerksomhet mot dette problemet vil alle de 1000-vis av gode websider (som ikke er porno,vold, rasisme etc. relatert og som en del av dagens søkemotorer ser på som et stort problem, noe som jeg tror kun er kortsiktig og vil bli luket bort i nærmeste fremtid), så vil søkemotorene drepe seg selv og kun bli et redskap for større organisasjoner og firma med gode ressurser. Hvis da ikke det overordnede målet til søkemotorene etter hvert er kun å tilby intranetlignende løsninger og spesialiserte søkefunksjonaliteter som forretningsmodell som bl.a. Northernlight allerede idag har sin største omsetning?

Jeg skjønner også at søkemotorene skal tjene sine penger, men hvis man går for en slik modell så bør man unnlate å si at man har indekserte så så mange millioner websider da dette blir helt meningsløst når kun de færreste har råd til å bli liste blandt de øverste 10-20 resultatene. Det er en kjennsgjerning at brukerne kun leser de første 2-3 resultat sidene. Sats istedet på å levere resulater med relevanse i forhold til søk. Bevar objektiviteten og søk andre forretningsmodeller hvis dere skal fortsette å kalle dere Internett søkemotorer.

Når dette er sagt - og jeg håper og tror at søkemotorene vil være med meg på mine nevnte bekymringer - så har jeg også noen tips for hvordan man kan bli bedre listet hos leverandørene av søkeresultater etter mange år som webredaktør og ivrig bruker av Internett. Vær oppmerksom på at søkemotorene har svært mange forksjellige måter å rangere og indekser/liste websider så en komplett optimalisering for alle søkemotorer er nesten umulig.

1. Glem ikke det elementære! Selv om meta-tags alene ikke vil gi deg noen top 10 ranking, er det fremdeles meget viktig med en effektiv tittel, beskrivelse, keyword, og andre tags samt å huske på viktigheten av å framheve keyword i dine tags og innholdstekst. Tips: Får å hjelpe deg med hva som er viktig på dine Internett sider, bruk den meget hendige Search Engine Optimizer (SEO) software som vil gjøre din søkemotor opimalisering mye enklere og bedre. (Red. anm: Programmet koster 149 dollar)

2. Ikke bruk endeløs tid på den "perfekte" keyword sammensetning. Søkemotorenes rangering og bruk av keyword fraser går fra så og si ingenting til ganske høyt, noen opptil 8 prosent av innholdet. For en generell optimalisering, gå for et gjennomsnitt på ca. 3-5 prosent av innholdsteksten.

3. Studer og vurder søke frasene dine nøye! Ikke anta at du vet hvordan dine kunder og brukere av dine websider søker. Istedet anbefaler jeg å bruke en tjeneste som f.eks. WordTracker og finn ut hvordan folk virkelig søker.

4. Bra og gjennomtenkt innhold er definitivt viktig. Lag dine sider som om du skriver en artikkel basert på et av dine nøkkelfraser (keywords) i artikkelen. Hold antall ord innefor en ramme på mellom 200 til 600 ord i innholds teksten, og bruk dine keywords gjennomgående og veloverveid.

5. Gjør det enkelt! Husk at stort sett de fleste søkemotorer liker det enkle, og ikke minst brukerne liker enkle, rene sider. Ikke bruk teknologi som gjør det vanskelig for søkemotorene og den gjennomsnittlige bruker å surfe dine sider. Hold deg unna frames, Flash, tung grafikk, image maps, og lange Java Scripter. Husk også at ikke alle bruker Microsoft Explorer og 17" skjerm. Beste format er 800 gang 600 pixel.

6. Bruk mye tid på link relasjoner med andre relaterte og relevante websider. Husk at det ikke er antall linker som er viktig, men heller antallet relaterte og relevante sider som linker til og fra dine websider.

7. Overvåk hvordan du blir listet hos de forskjellige søkemotorene. En tjeneste kalt WebRank gjør dette for deg istedet for å selv lage software til dette. De overvåker sidene dine og gir deg beskjed pr. email når du ramler nedover i listingene. Dette er kun en betaversjon så tjenesten er foreløpig gratis.

8. Før statistikk og følg med hvordan kundene/brukerne bruker sidene dine. Her er det mange som tilbyr sine tjenester. Selv bruker vi i search4science et program som heter WebTrends som gir deg all den statistikk du trenger for å få et bilde av hva brukerne gjør på dine sider. En annen leverandør som gir deg en 30 dagers gratis evaluering er WebPositionGold.

9. Ikke glem viktigheten av de store directoriene som Yahoo, the Open Directory Project, og LookSmart, submit websidene hit ofte - minst en gang pr. måned. Du bør også vurdere "vertikale" directories som Search Engine Guide som lister over 3.700 søkemotorer og directories.

10. En bra måte å følge med på trender er å abonnere på tjenester fra bl.a. Planet Ocean Communications' månedlige nyhetsbrev. Et par gratis nyhetsbrev som jeg vil anbefale er: http://www.acws.com/newsletter.html eller http://www.webposition.com/newsletter.htm. En tjeneste jeg selv bruker mye og som jeg har hentet mye av mine tips til søkemotor rangering i denne artikkelen er diverse nyhetsbrev fra Search Engine Watch: http://www.searchenginewatch.com/about/newsletters.html.

Til slutt vil jeg få gi et godt råd som både søkemotorene og dere kreative webdesignere bør ha i mente: Det er ikke søkemotorene sin jobb å markedsføre en webside. Søkemotorenes jobb er å levere relevante søkeresultater til søkerne, men ikke utestenge gode websider som ikke har råd til å betale for å være listet. Designere: hjelp heller søkemotorene å gjøre jobben sin. Gi dem en bra web side!

Til toppen