Slik har det norske IKT-markedet utviklet seg

IT-rådgivning har vokst mest, og det vil det også gjøre neste år, ifølge tall EDB har regnet seg frem til.

På et pressemøte torsdag denne uken, presenterte EDB-sjef Endre Rangnes en oversikt over hvordan det norske og det nordiske markedet har utviklet seg i år, og hvordan selskapet ser for seg neste år.

EDB har satt sammen en egen lokal oversikt over det norske markedet utfra informasjon fra analyseselskapene Gartner og IDC, samt interesseorganisasjonen Elektronikkbransjen. De har i tillegg brukt endel egen informasjon.

Med det som utgangspunkt har EDB kommet frem til at det norske IKT-markedet i inneværende år ender i størrelsesorden 85,1 milliarder kroner. Totalveksten var på 6 prosent sammenlignet med fjoråret.

Bedriftsmarkedet var klart størst, men vokste minst. Det utgjorde 54,9 milliarder kroner og vokste med 5 prosent. Forbrukersalg utgjorde 30,2 milliarder kroner, en vekst på 7 prosent.

De fire segmentene med størst vekst var forbrukersalg av PC (20 prosent), Kortløsninger (20 prosent), bredbånd (15 prosent) og IT-rådgivning (10 prosent).

I bedriftsmarkedet var det en nedgang for fasttelefoni på 10 prosent. Salget av mobiltelefoni økte marginalt, og salget av maskinvare økte bare med 2 til 3 prosent. Salg av programvare og tjenester økte med henholdsvis 4,5 og 5,5 prosent.

Salget av IT-tjenester utgjorde totalt 22,4 milliarder kroner, ifølge EDBs tall. Av det utgjorde Outsourcing 10,0 milliarder, IT-rådgivning 8,4 milliarder og kundesupport 4,0 milliarder kroner.

Til neste år forventer EDB-sjefen en vekst på 5 til 6 prosent totalt for disse tre segmentene. Størst vekst blir det innen IT-rådgivning med 10 prosent, mens outsourcing og kundesupport forventes å bare vokse med henholdsvis 2 og 1 prosent.

    Les også:

Til toppen