Slik kan du bli svindlet på nett

Forbrukermyndighetene forsøker nå å lære opp Norge om nettsvindel. Her er de største truslene:

Nettet har blitt en viktig kanal både for informasjon og handel. Men i et medium hvor alt er lov, følger også useriøse aktører.

Fra og med februar har Forbrukerombudet satt i gang med en månedslang kampanje for å få stanset svindelbesøk. I regi av internasjonalt nettverk av forbrukermyndigheter og organisasjoner (ICPEN) skal Forbrukerombudet nå gjøre det lettere for forbrukere å kjenne igjen, rapportere og få stanset svindelbesøk.

Her følger informasjon om fem av de mest vanlige metodene skruppelløse svindlere bruker for å lure penger:

1. Lotterigevinster og «pengebrev»

Plutselig dukker det opp en e-post i innboksen som forteller at du har vært så heldig å vinne en milliongevinst i et utenlandsk lotteri du aldri har hørt om før. Dette er selvfølgelig bare bløff. I virkeligheten er det et forsøk fra sleipe svindlere, ofte basert i Nederland eller Spania, på å lure fram personopplysninger, kontonummer eller få personer til å betale inn gebyrer for å få den angivelige gevinsten.

I samme kategori som disse lotterisvindlene er e-poster med tilbud om å hjelpe en ukjent person, ofte fra Nigeria eller et annet afrikansk land, med å flytte store pengesummer med din hjelp, for eksempel ved bruk av din bankkonto.

2. Kredittkortsvindel og «phishing»

Noen nettsteder, spesielt steder som inneholder pornografi, lokker med tilgang til «gratis» innhold så lenge man oppgir kredittkortnummeret slik at de kan sjekke at du er over 18 år. Forbrukere som har oppgitt kortnummeret sitt i slike tilfelle har opplevd at det blir trukket beløp fra kontoen som de ikke har godkjent.

En annen fare for at svindlere trekker penger fra bankkontoen er gjennom såkalt «phishing». Dette går ut på at svindlere sender privatpersoner en e-post som ser ut som den kommer fra personens egen bank eller et annet nettsted hvor man har registrert betalingsinformasjon. I e-posten skriver de at de har hatt dataproblemer og ber om informasjon om kontonummer, kredittkortnummer på nytt.

3. Modemkidnapping

Det er særlig pornoindustrien som forsøker å svindle ved å installere et lite «dialer» eller «viewer» program på datamaskinen din for å få tilgang til pornografisk innhold. Gjør man dette, risikerer man at modemet eller ISDN-linjen kobler seg opp mot telefonnumre hvor minuttprisen er ekstremt høy uten at man får noen klar informasjon eller advarsler om det på forhånd.

4. «Du har vunnet en reise til Florida!»

Privatpersoner får beskjed om å har vunnet en reise, for eksempel til Florida. I realiteten viser det seg imidlertid at man slett ikke har vunnet noe, men at man tvert i mot må betale for en pakkereise som ofte viser seg å være av langt dårligere kvalitet enn man har blitt forespeilet. Ofte blir det også lagt på flere og flere uforklarlige gebyrer som selger krever at man skal betale før reisen. Noen krever også betaling for å delta på timeshare-demonstrasjoner.

5. Slankeprodukter og andre vidundermidler

På Internett florerer det med steder hvor man kan kjøpe produkter som påstås å ha de mest fantastiske virkninger. Både slankekurer og midler som kan kurere det meste av sykdommer finnes å få kjøpt. Felles for de fleste av disse produktene er at de som selger dem får problemer med å kunne dokumentere at de faktisk har den virkningen som påstås.

Forbrukerombudet råder til å være på vakt mot ukjente firmanavn. Dette er gjerne selskaper som ikke eksisterer og opererer kun med e-postadresser eller skjemaer man må fylle ut på nettet for å komme i kontakt med dem. Vær mistenksom overfor ethvert firma som ikke klart og tydelig opplyser om navn, adresse og telefonnummer. Er det et norsk firma, kan man sjekke om opplysningene stemmer med Brønnøysundregisteret .

Til toppen