Slik kan du redusere mobilutgiftene i ferien

Å bruke mobile tele- og datatjenester i utlandet kan bli dyrt. Her er NetComs ferietips.

Bruken av mobilt internett fyker i været i ferien, og det kan gi ubehagelige overraskelser i form av unormalt stor mobilregning når man kommer tilbake.

Nå advarer NetCom mot mobilt Internett i utlandet, og anbefaler wap som et medium til å holde seg oppdatert på nyhetsfronten. NetCom forventer en trafikkøkning på wap på 20 prosent i juli måned.

- Wap er et veldig bra og forholdsvis billig medium. I Norge koster det mellom 30 og 50 øre å laste ned en nyhetsside, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl.

NetCom advarer samtidig mot ubegrenset bruk av datatjenester i utlandet. Sjekk prisene før du reiser og velg billigste operatør manuelt.

- Vi har redusert utenlandsprisene våre med over 30 prosent i forkant av sommerferien. Men fortsatt er det dyrt å ringe flere steder. For å unngå prissjokk når du kommer hjem er det viktig å ta forhåndsregler som å oppdatere deg på aktuelle priser før du reiser, begrense samtaletiden og kanskje vurdere å erstatte et par av samtalene hjem med en SMS, sier Wormdahl.

Samtidig er det viktig å være klar over forskjellen mellom web og wap når man bruker mobilt internett.

Mens wapsidene er skreddersydd mobilen og datamengdene er komprimert for å gjøre det billigere, er websider større og dermed en mer kostbar affære.

Her er ferietipset for mobilbruk i utlandet:

  • Sjekk prisene før du reiser utenlands på http://www.netcom.no/ eller ring kundeservice på 05050. Når du ankommer feriestedet bør du navigere deg frem til valg av nettverk i telefonmenyen, slå av automatisk operatørvalg og velge den operatøren som er billigst.
  • Det koster å motta samtaler når du er i utlandet. Oversikten finner du på http://www.netcom.no/
  • Husk +47 foran nummeret når du ringer til Norge. Det gjelder også når du ringer opp din personsvarer.
  • Begrens bruken av mobilt internett utenlands.
  • Nummer til Kundeservice fra utlandet: +47 924 05050
  • Send en MMS hjem som postkort (en liten hilsen med dine egne bilder, ingen frimerker og raskere enn posten)
  • Har du mistet telefonen din, ring Kundeservice for å sperre den for misbruk. Med Totalforsikring slipper du uforutsette utgifter dersom din telefon blir skadet, stjålet eller går tapt.
  • Stol ikke på at du har dekning overalt.
  • Ikke avtal faste ringetider. Du kan på avtalt tid befinne deg på et sted uten dekning.
  • Spar på batteriet, du kan få bruk for det.
  • Husk lader og reservebatteri.
  • La ikke mobiltelefonen være ditt eneste sikkerhetsutstyr.
  • Hvis du ikke har dekning, søk opp i høyden.
  • Legg mobilen i en plastpose når du er på stranden. Da beskytter du den mot sand, fuktighet og solkrem.
Til toppen