Slik kan du redusere spam-flommen

Mange brukere oversvømmes av såkalt spam, reklame med mer eller mindre fantastiske tilbud. Slik kan du bremse flommen:

Amerikanske stater arbeider stadig med nye lover som skal stoppe spam-problemet, men stadig flere norske brukere opplever at deres epost-kasse fylles opp av tilbud om utrolige inntekter, potensmidler eller som digi.no har fått i det siste, incest-porno. Reklamen fyller opp postkassen, og stjeler både tid og kapasistet. Men det finnes dog råd. Ina Faye-Lund leder Telenors arbeid mot ulovlig innhold.


- Vi følger med på problemet, men det er dessverre ikke så mye vi kan gjøre. Det viser seg å være vanskelig å lage systemer som sorterer ut reklamen. For avsenderne er dessuten flinke til å bruke forskjellige kamuflasjeteknikker, sier Faye-Lund.

Hun forteller at nesten all spam kommer fra USA eller skatteparadisene. Det er lite spam fra europeiske og norsk selskaper på grunn av det strenge lovverket her i Europa.

Faye-Lund har liten trøst for de som allerede har begynt å motta spam. For har først en av aktørene fått tak i navnet ditt, selges adressen din om regel videre til andre og du vil få stadig mer reklame.

Men du hvis du velger eller må bytte epost-adresse, kan du starte på nytt og være mer forsiktig. Her er hva du bør tenke på:

- Hvis du er aktiv på Internett, enten på diskusjonsforum eller har egen nettside, øker risikoen for at et spam-selskap finner epost-adressen din. Det kan derfor være lurt å ha flere epost-kontoer. Du bør kanskje ikke legge igjen hovedadressen din når du skal registrere deg på nettsider du ikke stoler 100 prosent på, sier Faye-Lund.

Hun forteller også at det ikke alltid er så lurt å bruke den epost-leseren som er integrert i nettleseren din.

- Enkelte tvilsomme nettsider plukker opp epost-adressen du har lagt inn i nettleseren og bruker den til å sende deg reklame, forteller hun.

Faye-Lund advarer også mot enkle nettadresser som aa@online.no.

- Spam-selskapene forsøker seg ofte med de enkleste kombinasjonene mot epost-mottakene til de store Internett-leverandørene.

Til toppen