Slik kan du sørge for at skjorta du bestilte får riktig farge

Det sveitsiske selskapet GretagMacbeth har en enkel Java-basert fargekalibrerer som skal sikre at klærne du kjøper over nettet har samme farge som dem du så på skjermen da du bestilte fra e-butikken.

GretagMacbeth er en kjent spesialist på farger, både digitalt og på trykk. I desember i fjor kjøpte det et tysk firma, LOGO, som forsket på fargestyring og på metoder for å sikre at man kan stole på farger som formidles over Internett.

Mange forretningsideer for elektronisk handel krever at fargegjengivelsen må være identisk og korrekt uansett hva slags skjerm man bruker. Når du kjøper klær, og skal sette sammen ulike plagg slik at fargene passer sammen, må du kunne stole på at fargene du ser på skjermen er de samme som de du får når klærne kommer og du åpner pakken.

Metoden som GretagMacbeth mener løser dette problemet, er døpt WebSync. Den krever spesiell programvare på nettstedet, en enkel prosedyre hos brukeren, og en ordning som gjør at nettstedet identifiserer skjermen som fargene skal vises på.

For å kalibrere skjermen må brukeren utstyres med fire filmstriper, tre i farger og en grå. Nettstedet må tilby en egen prosedyre i form av en Java-applikasjon. Denne applikasjonen leder brukeren gjennom trinnene i kalibreringen. Denne foregår ved at man legger hver filmstripe over skjermen etter tur, og sammenlikner med resten av skjermbildet. Når prosessen er sluttført, lagres skjermens spesielle fargeprofil på nettstedet. Hos brukeren lagres en "cookie", det vil si en liten fil som gjør det mulig for nettstedet å identifisere maskinen som ble brukt da profilen ble opprettet.

Det som videre skjer, er at en Java-applikasjon på nettstedet endrer dynamisk alle fargeinnstillingene på sidene som blir vist, slik at de passer til brukerens fargeprofil. Dette innvirker ikke på sidene slik de lagres på nettstedet, men bare i det øyeblikket de lastes ned av den bestemte brukeren.

WebSync virker foreløpig bare på vanlige skjermer, altså katoderørsskjermer (CRT). Metoden skal formelt lanseres på den store Seybold-messen i San Francisco som begynner 30. august.

Til toppen