FORBRUKERTEKNOLOGI

Slik kopierer Android iPhone-suksessen

Android Market dilter etter Apples App Store, men det er likevel en vesens forskjell.

24. okt. 2008 - 09:00

Etter bare knappe hundre dager nådde Apple den utrolige milepælen med 200 millioner nedlastede programmer til mobiltelefonen iPhone.

Mange av disse programmene tilbys gratis, men det gjør ikke markedsplassen som tilbyr dem til en mindre suksess.

Effektiv distribusjon av tillegg og mer eller mindre nyttige programmer og spill gjør plattformen mer interessant for brukerne, noe som bidrar til økt salg av mobiltelefonene.

Apple var først ute, men i tur og orden har konkurrentene blitt tvunget til å tilby egne digitale markedsplasser for å ta opp kampen.

Denne uken lanserte Google nettbutikken Android Market, som skal levere programvare til brukere av mobiltelefoner med selskapets operativsystem Android.

Analyseselskapet Medialets har sammenlignet de to nettbutikkene på deres åpningsdag:

Antallet programmer til Android blekner sammenlignet med tilbudet som iPhone-brukere fikk ved lanseringstidspunktet. Ellers er likhetene flere enn forskjellene.

Mange av applikasjonene som tilbys er svært like på begge plattformene, og det er en overvekt av spill, har selskapet kommet frem til.

Android Market ble lansert med 62 programmer. Apples App Store hadde til sammenligning 552 programmer på lanseringstidspunktet.

Det er en klar overvekt av spill som tilbys i både Apple App Store og Android Market på lanseringsdagen. (Kilde: Medialets.)
Det er en klar overvekt av spill som tilbys i både Apple App Store og Android Market på lanseringsdagen. (Kilde: Medialets.)

Ved lanseringstidspunktet lot Apple alle se hvor mange som hadde lastet ned et enkelt program, men denne informasjonen fjernet de senere samme dag.

Android-butikken viser hvor populære programmene er ved å plassere dem i intervaler på 100-500, 500-1000 osv, men dersom et program er lastet ned over 10.000 ganger plasseres de i gruppen 10.000-50.000.

Medialets har kommet frem til at ni applikasjoner havnet i sistnevnte gruppe. Mest populær skal programmet ShopSavvy ha vært, som lar brukere ta bilder av strekkoder på produkter for å sammenligne pris med andre butikker.

Apples mest nedlastede program på åpningsdagen var det egenproduserte programmet iPhone Remote, en fjernkontrollfunksjon som lar brukere styre iTunes på pc-en ved hjelp av mobiltelefonen.

Kun tre av de ni mest populære nedlastingene i Android Market er spill, men spill dominerer likevel butikken, akkurat som de gjør i App Store.

Begge nettbutikkene gir utviklere 70 prosent av inntektene ved salg av programvare, og beholder resten for å dekke gebyrer i forbindelse med betalingsformidling og linjeleie.

Prosessen for å tilby programvaren er likevel helt annerledes ved de to markedsplassene. For der Apple har stålkontroll på hvilke programmer som får lov til å tilbys i App Store, har Google sagt at de ikke vil innføre samme strenge kontroll.

Det kan vise seg å bli tungen på vektskålen når utviklere vil bestemme seg for hvilken plattform de ønsker å utvikle for.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.