Jens Stoltenberg leder an blant norske politikere som engasjerer velgere på nettsamfunnet Facebook.

Slik skal Arbeiderpartiet vinne nettvalget

Ap er best på sosiale nettmedier, og potensialet er større her enn i USA, hevder Sindre Fossum Beyer.

Nettet avgjør valget i 2009 skrev undertegnede i en kommentar forrige uke.

Dette har Arbeiderpartiet merket seg, og de hevder å ligge langt foran i kampen om de sosiale nettbrukerne.

- Arbeiderpartiet er det politiske partiet i Norge som i størst grad har tatt i bruk sosiale medier, hevder informasjonssjef Sindre Fossum Beyer i Arbeiderpartiet.

Han er langt på vei enig i kommentaren om at nettet blir viktig i kampen om velgerne og stortingsvalget neste høst.

- Jeg mener vi har en plikt til å være til stede på nettet. Det gir oss en unik mulighet til å komme i kontakt med og få innspill fra velgerne. De store møtenes tid har vært forbi en stund, så da er poenget å finne andre måter å kommunisere på, sier Fossum Beyer.

Informasjonssjefen har selv vært på studietur til Washington, USA, der han i fjor lot seg inspirere av hvordan Demokratene bruker nettet til å organisere grasrot-bevegelsen og komme i kontakt med velgerne.

Informasjonssjef Sindre Fossum Beyer i Ap
Informasjonssjef Sindre Fossum Beyer i Ap

- Potensialet er enda større her til lands, fordi prosentandelen som bruker internett er mye høyere, mener Fossum Beyer.

Bruken av nettet til å organisere politiske aksjoner, invitere til innspill og deltakelse og hvordan Demokratene inviterer bloggere på lik linje med journalister, er blant tingene informasjonssjefen trekker frem som verdifull lærdom fra studieturen.

- Arbeiderpartiet har som strategi å være tilgjengelig på så mange steder som mulig. Der folk er skal også AP synes. Derfor er sosiale medier en viktig del av valgkampstrategien, forklarer han.

Men målet er ikke bare deltakelse i nye medier alene. Tanken er at de nye mediene skal bli en integrert del av alt de driver med.

Riktig så langt har de ikke kommet enda.

Det handler om å være nysgjerrig på nye virkemidler - Vi er ikke i mål med dette. De partiene eller bedriftene som hevder det, har sannsynligvis allerede tapt. Det handler om å være nysgjerrig på nye virkemidler. Det er kanskje hovedmålet vårt med satsingen.

Da holder det ikke å lage 20-siders lange rapporter om at man skal satse. Det er viktig å prøve og feile, ellers lykkes man ikke.

- På hvilke områder kan norske politikere bli bedre til å ta i bruk mulighetene som den sosiale webben byr på?

- Ved å være til stede i flere kanaler og invitere til enda mer dialog. Kommer det an aktuell sak neste uke, så burde man kanskje bruke nettmediet til å spørre hva folk mener.

Nettet kan også brukes til å vise frem politikerne fra en mer personlig side. Vi driver ikke med så veldig mye skummelt og kan godt vise oss frem «backstage», minner han om.

Arbeiderpartiet har valgt å satse på Facebook, Youtube, Flickr og blogging for å møte velgerne sine. Siden starten av Youtube-satsingen har filmene fra Arbeiderpartiet vært vist mer enn 128.000 ganger. I tillegg er de i ferd med å lansere en egen web-TV-løsning.

Statsminister Jens Stoltenberg er den norske politikeren som til nå har fått mest oppmerksomhet for å ta i bruke web 2.0-tjenester, og har nå samlet over 11.000 tilhengere på sin Facebook-side.

Fossum Beyer har merket seg at Barack Obama har tatt i bruk mikrobloggingtjenesten Twitter med stort hell.

- Vi kommer til å delta i flere nettjenester og kanaler, og Twitter er en av de vi vurderer. Fordelen med denne tjenesten er at den er enkel og bruke, blant annet fordi den kan benyttes direkte fra mobiltelefonen. Men vi må ta satsingen på de sosiale webtjenestene steg for sted.

- Vår stab er ikke like stor som den Obama rår over.

    Les også:

Til toppen