Dell lanserte sin smarttelefon Dell Streak i fjor, og fikk gode anmeldelser men klarte ikke ta store markedsandeler. Nå satser selskapet igjen på å ta en posisjon i Kina. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Slik skal Dell vinne Kina

Inngår samarbeid for å utvikle nettbrett og mobiltelefoner.

Det kinesiske markedet for mobiltelefoner og nettbrett er i kraftig vekst, men domineres av Apple og Lenovo. Nå kaster amerikanske Dell seg inn på utfordrersiden i samarbeid med den kinesiske søkegiganten Baidu.

Ifølge Reuters har de to selskapene gått sammen om å utvikle nye nettbrett og mobiltelefoner for det kinesiske markedet.

Dell har slitt med å få fart på sine nettbrett, men håper tydeligvis på at partnerskapet med Baidu, som er et av Kinas sterkeste merkenavn, kan hjelpe dem i det kinesiske markedet. Med 900 millioner mobiltelefonabonnenter, og en sterk velstandsøkning, er Kina kanskje det mest attraktive markedet for mobile enheter enten det er nettbrett eller mobiltelefoner.

Baidu meldte forrige uke at de vil utvikle sitt eget mobile operativsystem, i konkurranse med Apples iOs og Googles Android. Ifølge Reuters vil Dell benytte dette operativsystemet i produktene de lanserer i Kina.

Den kinesiske søkegigaten Baidu har et meget sterkt merkenavn i Kina, og analytikere forventer at det vil være til stor hjelp for Dell å kunne selge sine produkter i samarbeid med selskapet. Men om de vil kunne true Apple sin sterke posisjon i det kinesiske markedet gjenstår og se. Dell har også tildigere lansert smarttelefoner i det kinesiske markedet uten at det har gitt nevneverdig suksess.

Det er ventet at Dell og Baidu vil presentere sine nye produkter i løpet av november måned.

    Les også:

Til toppen