Slik skal Facebook ta penger fra Apple

Vil erobre mobilmarkedet for virtuelle varer.

Facebook vil la utviklere selge virtuelle varer via mobile plattformer, skriver Bloomberg News onsdag. Nyhetstjenesten viser til anonyme kilder med kjennskap til Facebooks planer.

Planen er å la utviklere få tilgang til Facebooks egen «valuta», Credits, på mobile plattformer. Håpet til den amerikanske kjempen er å få sin andel av et marked som vokser kraftig.

I dag tar Apple og Google 30 prosent kommisjon av hver transaksjon av virtuelle varer kjøpt over deres mobilplattformer. Facebook får bare denne kommisjonen dersom noen handler via deres nettsider – ikke mobilen.

Dette er en utfordring for selskapet siden flere og flere bruker nettopp Facebook fra mobile plattformer, enten det er nettbrett eller smarttelefoner.

Ifølge Bloomberg News skal Facebook ha kontaktet en gruppe utviklere og anmodet om at de bygger versjoner av sine applikasjoner i HTML5. På den måten kan utviklere, som for eksempel nettspillgiganten Zynga med sine mange Facebook-spill, lage applikasjoner som kjøres direkte over en nettleser og ikke via Google og Apples egne markedsplasser for applikasjoner.

Facebook introduserte Credits i 2009 for å diversifisere inntektene. Systemet lar Facebook-brukerene kjøpe virtuelle varer, som tilbehør på Facebook-spill, gjennom selskapets plattform. 30 prosent av pengestrømmen tilfaller Facebook, resten går i utviklernes lommer.

Det er ikke småpenger som forventes å genereres gjennom virtuelle varer og mobilspill. Analyseselskapet ThinkEquity estimerer markedet for virtuelle varer vil være på 20 milliarder dollar, 107 milliarder norske kroner, i 2014. Markedet for mobilspill er ventet å være på hele 7,1 milliarder dollar, 38,1 milliarder norske kroner, samme år.

Spørsmålet er om Facebook klarer å lokke tilstrekkelig med utviklere til å tilrettelegge applikasjoner for Facebook på en mobil plattform. Et grep som blir nevnt av Bloomberg er at Facebook vil gi applikasjoner mer oppmerksomhet på nettsidene. Selv sier Facebook fint lite om sine planer.

- Vi tester alltid nye måter for å gjøre det lettere å oppdage applikasjoner på Facebook, men vi har ikke noen ytterligere detaljer å dele på dette tidspunktet, svarer selskapet på henvendelsen fa Bloomberg News. De vil heller ikke kommentere de påståtte planene.

Til toppen