Facebook skal etter sigende komme med sin egen mobiltelefon i midten av neste år, utviklet i tett samarbeid med HTC og av flere tidligere Apple-ansatte. For selskapet er det helt avgjørende at de lykkes å hente ut gevinster fra bruken av mobile enheter. (Bilde: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Slik skal Facebook vinne mobilen

Hyrer inn folk fra Apple.

Allerede neste år ventes Facebook å presentere sin egen smarttelefon, som de nå utvikler i samarbeid med den taiwanske mobilprodusenten HTC. Det opplyser kilder, som skal ha kjennskap til planene, overfor Bloomberg News.

Telefonen skal være basert på en modifisert utgave av Android, og selskapet skal ha hyret en rekke utviklere fra Apple for å utvikle løsninger for telefonen. De tidligere Apple-utviklerne er også satt i sving for å forbedre Facebooks egen iPhone-applikasjon.

Blant de som skal ha meldt overgang fra Apple til Facebook, er Greg Novic, som skal ha vært delaktig i å utvikle grensesnittet for berøringsskjermene til Apple. Tim Omernick og Chris Temblay, som har jobbet med programvaren på iPhone, samt Scott Goodson, som skal ha utviklet Apples aksjekurs-applikasjon.

I fjor kjøpte Facebook dessuten opp Push Pop Press, et selskap etablert av tidligere Apple-ansatte. En av disse er kreditert for å ha laget batteri-logoen som kommer når man lader iPhone-en.

Ifølge Bloomberg News skal dette teamet stort sett ha jobbet med å forbedre iPhone-appen til Facebook, som har fått kritikk for å være for treg og ustabil. Men det er også store sjanser for at denne mobilkompetansen blir brukt av Facebook for å utvikle sin egen telefon.

Samarbeidet med HTC er ikke av ny dato. I fjor lanserte den taiwanske mobilprodusenten modellen ChaCha, som hadde en egen «Facebook-knapp» som skulle gjøre den svært tilpasset Facebooks mobile løsninger. I digi.no sin søsterpublikasjon DinSide.no fikk ikke telefonen spesielt god omtale, og den ble ingen stor suksess.

Spørsmålet er om HTC og Facebook kommer opp med et nyskapende mobilkonsept. Facebook har slått fast at de mener at alle mobile enheter vil bli bedre dersom de er «deeply social». Det har tidligere vært spekulert i at en egen Facebook-telefon vil bli lansert i slutten av inneværende år, noe som kan indikere at HTC og Facebook har trengt lengre tid.

For Facebook er det helt avgjørende at de klarer å bygge opp en kommersielt drivbar tilstedeværelse på mobile enheter. Halvparten av selskapets 900 millioner brukere kobler seg til det sosiale nettverket via smarttelefoner, noe som gjør at de eksponeres langt mindre for annonser enn via desktop. Inntektene fra mobile plattformer er nærmest fraværende.

Facebook skal fremlegge sine første kvartalstall som børsnotert selskap torsdag kveld, norsk tid. Da vil markedet for et innblikk i hvordan selskapet har gjort det med mobile inntekter etter at selskapet tidligere i år lanserte et mobilt annonseformat.

Nettopp bekymringer rundt den mobile forretningsideen har bidratt til å senke kursen til Facebook fra børsnoteringen i midten av mai. Så langt har aksjen falt 23 prosent siden børsnoteringen.

    Les også:

Til toppen