BEDRIFTSTEKNOLOGI

Slik skal han selge Windows 8

– Dette er større enn jeg hadde trodd, sier Steinar Sønsteby i Atea.

Ateas mektige salgsdirektør, Steinar Sønsteby, er svært optimistisk på Microsofts vegne.
Ateas mektige salgsdirektør, Steinar Sønsteby, er svært optimistisk på Microsofts vegne. Bilde: Per Ervland
19. okt. 2012 - 08:39

Steinar Sønsteby var denne uken invitert på Microsofts «European partner summit» hvor ledere i de 75 fremste partnerne til programvaregiganten var representert for å få en grundig innføring i Windows 8.

Sønsteby er en veteran i norsk IT-bransje og leder nå Ateas nordiske salgsapparat. Frem til september i år ledet han Ateas norske virksomhet, som han tok fra et årlig salg på 1,5 milliarder til rundt 7 milliarder kroner i år.

Partnerne Microsoft samlet i Sør Frankrike er helt nødvendige for at lanseringen av Windows 8 skal bli en suksess. Det er nettopp disse partnerne som skal gå ut til sine kunder og overbevise dem om at det er smart å oppgradere.

Sønsteby legger ikke skjul på at han er svært begeistret for Microsofts nye flaggskip, som blir offisielt lansert neste uke.

– De er en gigantlansering som kommer 26. oktober. Faktisk er det mye større forskjeller enn det jeg trodde for bare en uke siden. Det kommer også et stort antall enheter parallelt, sier Sønsteby og peker da på ulike nettbrett som vil bli lansert i kjølvannet av Windows 8.

Blant annet tar Microsoft et sjeldent steg ut i verden som maskinvareprodusent med Surface-nettbrettet.

Windows 8 er særlig tilpasset nettbrett, og det blir lansert en rekke nye enheter som støtter Microsofts nye operativsystem. På bildet er et nettbrett fra Lenovo. <i>Bilde: Lenovo</i>
Windows 8 er særlig tilpasset nettbrett, og det blir lansert en rekke nye enheter som støtter Microsofts nye operativsystem. På bildet er et nettbrett fra Lenovo. Bilde: Lenovo

– Dette vil bli en større «game changer» enn det folk tror, mener Sønsteby og peker på at Windows 8 skal la brukeren bevege seg sømløst fra smartmobil, via nettbrett til PC-en.

– Jeg tror PCen slik vi kjenner den de siste 20 årene nærmer seg døden. Men en PC-aktig enhet, enten det er et nettbrett eller en smartmobil, vil komme i så utrolig mange formfaktorer og med så mange muligheter at det er få som faktisk vil trenge en fullverdig PC, sier Atea-direktøren. Flommen av nye enheter er også godt nytt for selskap som Atea. Verden over faller faktisk salget av PC-er for første gang siden 2001.

– For oss er dette supert. Da vi rullet ut Windows 7 var det ikke noen nye enheter med, nå er det en rekke nye enheter. Jeg tror dette blir superbra, sier Sønsteby på vegne av Atea.

Så hvordan vil Windows 8, og Microsofts tilnærming mot markedet, bli mottatt blant kundene?

– Jeg har ikke hørt noe skepsis fra kunder, men sant og si har jeg hørt lite. Det har vært lite snakk om Windows 8, men jeg tror det kommer til å bli veldig spennende, sier Sønsteby.

Men den største utfordringen er å overtale de som nettopp har migrert til Windows 7 om å bytte nå. Sønsteby medgir at det blir tøft, men han røpet sine «topp tre» salgsargumenter for digi.no:

– Windows har ett sett av produkter for alle formfaktorene, så du slipper å ha forskjellige operativsystem for en rekke ulike enheter. Det blir kanskje hovedargumentet. Det andre argumentet er at det blir uproblematisk å svitsje mellom jobb og privat på de ulike enhetene. Dette styres via operativsystemet. Noen har egne enheter med innhold de ikke vil være jobben skal kjenne til. Det blir unødvendig nå. Windows 8 fikser det enkelt for deg på samme maskin.

– Det tredje argumentet er at dersom du har fått Windows 8 som operativsystem så har du et system som gjør at ikke alle trenger PC. Operativsystemet blir 100 prosent integrert i firmaets infrastruktur, fra servere, PCer til nettbrett og mobiler. Det har ikke vært mulig før, sier Sønsteby til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.