Slik skal Microsoft bygge Windows 7

Små grupper med totalansvar for hvert sitt felt skal sikre suksess for neste versjon av Windows.

Microsoft lanserte i forrige uke en ny blogg viet selskapets kommende operativsystem, som foreløpig kalles Windows 7. I går publiserte Steven Sinofsky, visepresident for Microsofts Windows and Windows Live Engineering Group, et nytt blogginnlegg hvor han blant annet forteller hvordan Microsoft har valgt å løse utfordringene ved å bygge en ny versjon av Windows.

    Les også:

Sinofsky skriver at det er lett å tenke seg Windows-teamet som én gruppe eller én enhet, men i virkeligheten er Windows et produkt hvor mennesker fra alle utviklingsgruppene i selskapet bidrar på en eller annen måte.

Windows engineering team ledes av to personer, Jon DeVaan og Sinofsky selv. DeVaan har ansvar for det som kalles «core» i operativsystemet, noe som inkluderer kjernen, infrastrukturen for enheter, nettverksstøtte, samt utviklingsverktøy og -systemer for både server og klient.

Sinofsky er på sin side med i teamet som har ansvaret for klientopplevelsen i Windows. Dette utvikler blant annet brukergrensesnittet inkludert skrivebordet og shell, grafikken og multimediestøtten.

Men i stedet for én eller to grupper, opererer Microsoft egentlig med omtrent 25 ulike feature-team. Hvert feature-team representerer de som har ansvaret en spesifikk del av Windows 7, inkludert koden, funksjonaliteten, kvaliteten og den generelle utviklingen.

Denne inndelingen er gjort blant annet for å gjøre størrelsen på gruppene mer håndterbar. Hvert team har i gjennomsnitt 40 utviklere.

Noen av teamene har eksistert i lang tid og har levert den samme typen funksjonalitet til flere Windows-utgivelser, mens andre team er helt nye og representerer ifølge Sinofsky relativt nye områder.

I teaminndelingen forsøker Microsoft å unngå å skille de underliggende egenskapene fra brukergrensesnittet, slik at hvert team har eierskap fra ende til ende innen sitt arbeid. Men underveis vil arbeidet også koordineres og funksjonalitet utveksles på tvers av teamene.

I blogginnlegget gjengir Sinofsky en alfabetisk liste over navnet på noen av de viktigste teamene:

  • Applets and Gadgets
  • Assistance and Support Technologies
  • Core User Experience
  • Customer Engineering and Telemetry
  • Deployment and Component Platform
  • Desktop Graphics
  • Devices and Media
  • Devices and Storage
  • Documents and Printing
  • Engineering System and Tools
  • File System
  • Find and Organize
  • Fundamentals
  • Internet Explorer (including IE 8 down-level)
  • International
  • Kernel & VM
  • Media Center
  • Networking - Core
  • Networking - Enterprise
  • Networking - Wireless
  • Security
  • User Interface Platform

Navnene på teamene skal ganske godt beskrive hvilke områder innen operativsystemet de jobber med.

Hvert av teamene består i det minste av programvareutviklere, programvaretestere og personer som har stillingsbetegnelsen «program manager». De sistnevnte skal delta i utviklingsprosjektene som en talsperson for sluttbrukerne og kundene. Sinofsky har skrevet en lengre beskrivelse av hva en program manager gjør i dette innlegget.

I hvert team er det omtrent like mange utviklere som testere, mens omtrent 20 prosent av teamet er med som program manager.

I tillegg har Windows-teamet sentrale medlemmer som jobber på tvers av hele produktet. Disse bidrar blant annet med å skrive og utvikle innhold som for eksempel dokumentasjon, nettbaserte ressurser og assistanse, produktplanlegging, produktdesign og innen forskning og brukervennlighet.

Til toppen