Mozilla og Firefox har slitt. Nå vil de ha mer oppmerksomhet rundt sine produkter. (Bilde: Mozilla)

firefox

Slik skal Mozilla redde seg selv

Vil vinne tilbake brukere.

Mozilla og Firefox sliter med å holde seg like relevante som de en gang i tiden var. 

Nå har selskapet en plan for å komme tilbake i søkelyset, skriver Techcrunch

Det innebærer flere elementer: Omstrukturering, ny ledelse og ny markedsføring, samt endelig en versjon av Firefox til iOS. 

Først og fremst vil både toppsjefen og visesjefen for mobilavdelingen forlate Mozilla, har Techcrunch fått bekreftet. Li Gong, Mozillas direktør, har vært med selskapet siden 2007, mens visesjefen for mobil, Rick Fant, har jobbet der i to år. Begge er erfarne bransjemennesker, og begge slutter nå for å fortsette sine karrierer andre steder. Samtidig søker nå Mozilla etter en visesjef for Firefox OS.

Les også: Halve Mozilla-styret har trukket seg.

I tillegg til endringer i ledelsen skal det også være snakk om ytterligere omstrukturering i selskapet. Dette er foreløpig ikke bekreftet, og det er dermed ikke kjent om noen jobber er i fare. 

Det som er bekreftet er at Mozilla planlegger en betydelig markedsføringskampanje som vil iverksettes rundt mai, og som går ut på å vinne brukere tilbake til Firefox. Det skal fokusere på å bevisstgjøre brukere på at Firefox er det «uavhengige» alternativet til Chrome, Internet Explorer og Safari, og det vil også innebære nye produktlanseringer.

Endelig på Apple-plattformer?

Blant annet betyr det at Firefox endelig skal komme til iOS. Denne versjonen av nettleseren skal fokusere mer på personvern og sikkerhet, for å skille den ut fra andre konkurrenter på plattformen.

Les også: Mozilla slår opp med Google.

Det er uvisst når nøyaktig iOS-versjonen av Firefox skal lanseres. 

Mozilla selv innrømmer at Firefox har slitt de siste årene, og globalt har nettleseren nå 18 prosent av markedet, langt bak Chrome, som dominerer med sine 53 prosent. 

Til toppen