Slik skal Nokia ta igjen det tapte

Lover høyere utviklingstempo og unik funksjonalitet.

Nokia-sjef Stephen Elop avslørte i går hvilke strategier selskapet har for snu den negative trenden for selskapet. Dette skjedde under Open Mobile Summit i London.

Ifølge ZDNet UK fortalte Elop blant annet at selskapet vil redusere utviklingstiden for mobiler med minst en tredel.

Selskapet skal rulle ut Windows Phone-baserte enheter i bølger med varierende prisnivåer.

Han lover at selskapets mobiler vil skille seg ut i mengden av Windows Phone-baserte modeller fra konkurrentene, uten at det skal fragmentere plattformen.

Nokia har gjennom avtalen med Microsoft fått lov til å tilby Windows Phone-mobiler som skiller seg vesentlig ut fra det konkurrentene tilbyr.

Ifølge Elop inkluderer dette teknologier som Nokia selv har patentert, blant SIM-basert NFC (Near-Field Communication). Dette kan bli interessant, for det finnes også andre leverandører som tilbyr lignende løsninger.

Men Nokia er heller ikke fremmed med å samarbeide med de andre Windows Phone-partnerne, for ifølge Elop vil en splittelse kunne underminere hele økosystemet.

– Vi ønsker at flere leverandører fortsetter å delta i dette økosystemet. Vi kommer til å konkurrere som gale med Samsung, som på samme tid arbeide sammen med Samsung for å sikre at Windows Phone-økosystemet er sunt, sa Elop. Han har også som mål at Nokias kartsystem vil dukke opp i Windows Phone-mobiler fra konkurrentene.

Så langt har Windows Phone blitt brukt i relativt dyre smartmobiler. Nokia vil gjøre plattformen tilgjengelig også i billigere modeller. Dette tilsvarer det som har skjedd med Android.

Analyseselskapet IDC kom i går med en prognose hvor selskapet spår at Windows Mobile/Windows Phone vil gå fra en markedsandel på 3,8 prosent i år til 20,3 prosent i 2015. Den gjennomsnittlige, årlige veksten i enhetsleveransene for plattformen ventes å bli på 82,3 prosent. Først og fremst er det Nokias egen Symbian-plattform som vil miste andeler til Windows Phone, men IDC mener at Windows Phone også vil ta markedsandeler fra iOS og BlackBerry i årene som kommer.

IDCs prognose for markedsandeler i smartmobilmarkede i 2011 og 2015, samt forventet vekst i enhetssalget.
IDCs prognose for markedsandeler i smartmobilmarkede i 2011 og 2015, samt forventet vekst i enhetssalget. Bilde: IDC

    Les også:

Til toppen