Samsung lanserer natt til fredag norsk tid sitt nye flaggskip, Samsung Galaxy S IV. Håpet er at telefonen vil skape en så stor "wow-faktor" at kundene vil strømme til Samungs butikker. Bildet er fra et utsalg i Bejing: Verdens største smartmobilmarked. (Bilde: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Slik skal Samsung ta Apple

Lanserer nytt flaggskip i morgen kveld.

Journalister fra hele verden blir i skrivende stund fløyet til New York på regningen til sørkoreanske Samsung. Torsdag kveld vil de være de første som får lagt sine labber og beglodd verdens største mobilaktørs nyeste flaggskip, Galaxy S IV.

Steinkast fra Apple Store
Håpet til Samsung er at dette vil skape enorm oppmerksomhet rundt telefonen, og få folk til å velge denne telefonen fremfor en ny iPhone fra Apple. Det er heller ingen tilfeldighet at telefonen lanseres nettopp i New York, bare steinkast unna Apples flaggskipbutikk.

Selv om Samsung gikk forbi Apple som markedsleder innen smarttelefoner for mer enn ett år siden, så har de ikke tronen i verdens viktigste smarttelefonmarked: USA.

«Wow-faktor»
Det forventes at telefonen vil ha en fem-tommers skjerm, litt større enn forgjengeren, med noe bedre oppløsning. Kameraet skal være på 13 megapixler, opp fra 8 i Galaxy S III. Dessuten forventes det en rekke ny funksjonalitet, blant annet at man kan navigere med øynene.

Samsung håper på en tilstrekkelig «wow»-faktor som gjør at telefonen blir en snakkis og noe kundene vil sloss om å kjøpe.

Utfordring for Apple
Ifølge finanstjenesten Bloomberg er timingen til Samsung en utfordring for Apple. Det er ikke ventet at Apple vil komme med en oppdatert versjon av iPhone før tidligst midt på året: Enten sent i andre kvartal eller tidlig i tredje kvartal.

Samsung vil derfor kunne regjere alene i en god stund før erkefienden kommer på banen. Samtidig er Apple i en nedadgående trend: Aksjekursen har falt jevnt og trutt siden toppen i september i fjor, og markedet har stadig færre forventinger til at selskapet vil overaske og gjenvinne sin tidligere ubestridte lederposisjon.

Slaget om smarttelefonmarkedet, som forventes å ha en verdi på svimlende 358 milliarder dollar (over 2000 milliarder norske kroner) i år, står nå mellom Samsung og Apple. Samtidig viser markedet tegn på metning. Tall Bloomberg har hentet inn viser at markedet forventes å vokse med rett i underkant av 10 prosent i 2017, mot 27 prosent i år.

    Les også:

Til toppen