Snapchat-appen har fått en funksjon som brukerne må betale for. Foreløpig tilbys den kun amerikanske brukere. (Foto: Jens Büttner/dpa/Corbis/All Over Press)

Snapchat

Slik skal Snapchat tjene penger

Men ny funksjon vanner ut konseptet.

Selskapet Snapchat har blitt verdsatt til mange milliarder dollar. De mange brukerne av selskapets mobilapp-baserte tjeneste åpner for store muligheter på inntektssiden, men så langt har selskapet i liten grad forsøkt å utnytte dette potensialet.

Bakgrunn: - Appen er verdt 142 milliarder

Men i går lanserte Snapchat det som skal være den første funksjonen i appen som brukerne må betale for.

Repriser

Noe av poenget med Snapchat er å kunne sende meldinger som, i alle fall i utgangspunktet, blir borte så snart mottakeren har sett dem. Det finnes noen unntak, som Stories» og begrenset «Replay».

Den nye funksjonen gjør det mulig for brukerne å betale for å kunne spille av en snap på nytt. Disse bilde- eller videomeldingene er ofte så korte at det kan være vanskelig for brukerne få med seg hva som var innholdet under første avspilling.

Den nye reprisefunksjonen er foreløpig bare tilgjengelig for amerikanske Snapchat-brukere. Den innebærer at enhver snap man mottar, vil kunne spilles av igjen. Men bare én eneste gang.

Dette er likevel trolig nok til at mottakeren kan forberede seg på å gjøre opptak av avspillingen, sannsynligvis uten at avsenderen får vite om dette.

Norsk aktør: Vil bli like store som Snapchat 

Høy pris?

For en knapp dollar ($0,99) kan man kjøpe seg tilgang til tre repriseavspillinger. Snapchat innrømmer at prisen er litt høy, men skriver at «tid er penger».

Inkludert i den nye Snapchat-appen er også funksjoner som Lenses og Trophies. Begge er omtalt i dette blogginnlegget.

Les også: Send penger med Snapchat 

Til toppen