SIKKERHET

Slik skal Telenor beskytte de fleste av kundene mot phishing og andre farer på nettet

Blokkerer rett og slett tilgangen.

Illustrasjonsbilde: Den nye Nettvern-tjenesten til Telenor skal blant annet kunne blokkere mange phishingforsøk, forhåpentligvis også forsøk som er direkte rettet mot selskapets kunder. Bildet viser et slikt forsøk fra 2017.
Illustrasjonsbilde: Den nye Nettvern-tjenesten til Telenor skal blant annet kunne blokkere mange phishingforsøk, forhåpentligvis også forsøk som er direkte rettet mot selskapets kunder. Bildet viser et slikt forsøk fra 2017. Bilde: Colourbox / skjermdump fra leser (montasje: digi.no)
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. juni 2018 - 14:29

Telenor lanserte i dag en ny sikkerhetstjeneste for alle mobil- og bredbåndskundene i privatmarkedet, inkludert kunder med bredbånd fra Canal Digital Kabel. Tjenesten, som kalles for Nettvern, er også tilgjengelig for mange av Telenors bedriftskunder, enten som en del av deres nåværende tilbud eller som en tilleggstjeneste. 

Det Nettverk gjør er å blokkere tilgangen til websider som inneholder skadevare, phishingaktiviteter og lignende trusler. Svært mange IT-angrep starter i dag ved at besøker ondsinnede websider som utgjør seg for å tilhøre aktører brukerne stoler på. 

Stopper ikke alt

Med Nettvern-tjenesten skal Telenor forsøke å hindre at så mange går i slike feller. Helt pottetett vil filteret likevel ikke være.

– Vi makter ikke å stanse alle, men svært mange. Kyniske spamaktører forsøker å få tak i sensitive personopplysninger, og mange blir lurt – med alle de negative konsekvensene det får, sier Telenors sikkerhetsdirektør, Hanne Tangen Nilsen, i en pressemelding.

Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge. <i>Foto: Telenor</i>
Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge. Foto: Telenor

– Svindlerne blir mer utspekulerte, blant annet gjennom overbevisende phishing, der de lurer ofrene til å oppgi sensitiv informasjon. Disse aktørene går nå vanskeligere tider i møte. Fra i dag av reduserer vi faren for hacking, virus og andre nettfeller, fortsetter hun. 

– Det er ikke selve innholdet på nettsider det tas stilling til i tjenesten, det er kun nettsteder med phishing-aktiviteter, virus, nettormer eller annet skadelig innhold som Telenor blokkerer. Listene over infiserte nettsteder blir kontinuerlig oppdatert gjennom et samarbeid mellom Telenors Sikkerhetssenter og eksterne sikkerhetsselskaper, forklarer Nilsen.

For mobilbrukere er filteret også virksomt når mobilen brukes i utlandet.

Supplement

Flere moderne nettlesere har allerede slik filtrering innebygd. Digi.no har spurt hvorfor selskaper mener det er behov for ytterligere filtrering. 

– Telenor er opptatt av at mange lag av sikkerhet gir best effekt. Ingenting er perfekt, forteller Jan Roger Wilkens, sikkerhetsanalytiker hos Telenor, til digi.no. 

– Google har Safe Browsing i nettleseren, noe som også brukes av Firefox og andre nettlesere. Noen ganger får de sperret sider fort, andre ganger tar det lang tid. Ofte er også «kampanjer» med phishing, og så videre, rettet mot enkeltland og språk. Et rettet angrep mot «lille Norge» vil det da typisk ta lang tid for Google å stoppe, mens vi i Telenor kan oppdage det raskt, fortsetter Wilkens.

Dette er advarselen Telenor-kundene heretter ofte vil få dersom de besøker en webside med skadelig innhold. <i>Illustrasjon: Telenor</i>
Dette er advarselen Telenor-kundene heretter ofte vil få dersom de besøker en webside med skadelig innhold. Illustrasjon: Telenor

Han legger til at Nettvern ikke er et sikkerhetsprodukt som gjør at du kan kutte ut noen av de andre sikkerhetsproduktene du bruker, men at det dreier seg om et supplement.

– Dersom vi får rapporter om en phishing-side, kan vi få sperret dette på få minutter. Dersom du sender det inn til Google kan det ta mange timer før sperringen er aktiv, hevder Wilkens.

Rulles ut nå

Telenor kommer til å aktivere Nettvern for i alle fall alle privatkundene. For mobilkundene skal dette ha skjedd allerede i dag, mens tjenesten gradvis vil bli rullet ut til kundene med fast bredbånd. Det er mulig å se om Nettvern-tjenesten er aktivert ved å besøke denne siden.

Det er likevel ingen tvang.

Kundene kan selv deaktivere Nettvern-tjenesten igjen dersom de ønsker dette. Mobilkundene kan gjøre dette via Mitt Telenor-appen eller Mine sider. Bredbåndskundene kan gjøre det ved å endre valget av DNS-servere som bredbåndsruteren kommuniserer med. Hvordan dette gjøres, avhenger av ruteren, men flere oppskrifter finnes på denne siden.

Det er bare DNS-serverne med IP-adressene 148.122.16.253 og 148.122.164.253 som tilbyr Nettvern-tjenesten. Ved å endre oppsettet til å bruke for eksempel 130.67.15.198 og 193.213.112.4 i stedet, blir Nettvern-tjenesten deaktivert. Men Telenor fraråder kundene å gjøre dette. 

Ifølge Telenor er det ikke mulig for kunder av andre internettleverandører å benytte DNS-serverne som tilbyr Nettvern-tjenesten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.