Slik skriver du bedre nettsider

Du kan ha så flott design og bilder du vil - fungerer ikke teksten, har du tapt. Her er et praktisk skriveguide for nettsider:

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som kursinstruktør ved Westerdals School of Communicationl.

Har du problemer med å få uttrykt de rette tingene på en effektiv måte? Prøv disse rådene for å få til bedre webtekster på ditt nettsted:

1. Sett deg i brukerens sted

Hva er det på ditt nettsted som er det viktigste for brukerne? Hva er det brukeren mest trenger å vite om deg og ditt firma? Hva er det på hver enkelt side som er det mest interessante for brukeren slik han ser det selv? – Fokuser på dette!

2. Bruk de riktige trigger-ordene

Når brukeren kommer til ditt nettsted, har han et mentalt bilde av det han leter etter, et såkalt ”trigger-ord”, i hodet. Kommer han fra en søkemotor, er det dette ordet han har søkt på der. NB: Hvis brukeren ikke ser dette trigger-ordet på din side, enten i navigasjon eller i innhold, kan han lett tro at innholdet rett og slett ikke finnes (selv om det er der, men under et annet navn).

3. Lag meningsbærende overskrifter

For at brukeren skal fatte interesse for en sak eller en side, må han forstå hva den handler om først. Deretter må han beslutte at dette er relevant og interessant for akkurat ham, og dekker det informasjonsbehovet han har der og da. Derfor: En god overskrift bruker relevante trigger-ord (se over) og er beskrivende, altså at den forklarer hva saken/siden handler om.

4. Skriv ”artikkelen i teaserform”

En ”teaser”, altså overskrift, ingress og bilde, skal samlet kunne orientere brukeren om hva en artikkel handler om, slik at brukere med dårlig tid (eller som kun er overfladisk interesserte) ikke behøver å lese hele saken. De som er interesserte i å lese mer om emnet kan så klikke seg inn på hele saken, men også de som ikke har tid til å fordype seg vil ha fått informasjonen i hovedtrekk.

5. Si ting så enkelt som mulig

Det er aldri noe poeng å lage komplekse tekster. Skriv enkelt og selvforklarende. For å få dette til, tenk for eksempel ”Hvordan ville jeg forklart dette for et barn?” eller ”Hva ville jeg skrevet her dersom dette var en rubrikkannonse?” når du skriver. Poenget er ikke å undervurdere leseren, men å være så inkluderende som mulig. Må du ha en omfattende og kompleks tekst (for eksempel en forskningsrapport, en medisinsk utredning eller lignende) så vurder en flerleddsstrategi (se råd 9).

6. Legg til rette for vertikal lesning

Gjør det mulig for brukeren å skape seg et raskt overblikk over saken ved å rett og slett kaste et blikk på siden. Virkemidler for vertikal lesning er blant annet:

Mellomoverskrifter

Linker

Kulepunkter

Uthevede enkeltord (gjerne trigger-ord)

Disse elementene ”tiltrekker øyet”, så pass på at de sier noe sentralt om hva siden som helhet dreier seg om.

7. Skap et luftig tekstbilde

Få ting gir mer avtenning på en webside enn en massiv og visuelt ugjennomtrengelig tekstblokk. Den kommer garantert kun de mest iherdig interesserte til å orke å gå inn i, og de er få. Derfor: Bruk luft! Legg inn avsnitt, mellomtitler, bilder, opplistinger og uthevinger, slik at siden visuelt sett blir åpen og mulig å trenge inn i.

8. En figur sier mer enn tusen ord …

Tekst er ikke det beste medium til å formidle alle typer informasjon. Vurder om den informasjonen du har kan formidles på mer hensiktsmessige måter ved bruk av bilder, figurer, modeller, statistiske diagrammer eller lignende.

9. Bruk to- eller flertrinns-strategier

Hvis du har krevende tekster som skal formidles, vurder å gjøre det over to forskjellige sider: Lag en enkel og tabloid artikkel som forteller at innholdet finnes eller eventuelt presenterer hovedpoenget i den store teksten … og ha så en link videre til hele rapporten/teksten/utredningen for de som er spesielt interesserte i denne.

10. Pass opp for trykkleif!

Det er lett å bli blind for egne feil, så lag rutiner på korrekturlesing med kolleger hvis du har muligheten til det. Husk at en skrivefeil på web ikke bare ser dumt ut for brukerne, men også gjør at søket på siden blir feil. Søker man for eksempel på ”hovedkontor” på ditt nettsted, vil man jo ikke få treff på en artikkel der det er stavet ”hovdekontor” …

Nina Furu

Du finner flere tips om å lage god webkommunikasjon på mitt nettsted www.nettredaktor.no

Til toppen