JUSS OG SAMFUNN

Slik tjener de kreative penger på nettet

Tall fra ACNielsen viser at det er enorm forskjell på hva slags annonser nettsurfere klikker på. "Feilmeldinger" er populært.

30. nov. 2000 - 12:30

Alle forsøker å tjene penger på Internett, men det er ikke så mange som greier det. For det er enorm forskjell på hva nettsurferne klikker på. Ferske tall fra analyselskapet ACNielsen viser hva som virker og ikke - enten du skal selge noe over Internett, skape deg oppmerksomhet eller tjene penger på å vise annonser.

- Vi klikker på akkurat de samme typene annonser som man gjør i USA, viser våre tall. Men her i Norge klikker vi langt mindre, forteller Arne Isaksen til digitoday.no. Folk klikker mest på konkurranser, annonser med ordet "gratis" og såkalte feilmeldings-annonser.

I snitt trykket norske hjemmebrukere i oktober bare på en av 200 annonser vi får se, forteller Isaksen. Men forskjellene er ekstreme. Den beste annonsen - en enkel logo for TV3-programmet "Baren" klikket en av tre nettsurfere på. Men dette tallet kan være påvirket av hvor smalt TV3 muligens har annonsert.

Annonsene norske hjemme-surfere klikket mest på i oktober.
TV3-programmet Baren

Active ISP

Konkurranse fra ukjent side om Arnold Schwarzenegger

Gratis Realplayer

Visa- kredittsjekk

En advarsel om treg Internett-kobling

Feilmeldings-annonser er bannere som er utformet med Microsofts vanlige design for Windows-feil. Dette får åpenbart brukere til å stoppe opp og lese innholdet. Isaksen mener at dette over tid kan miste sin effekt, men foreløpig fungerer det.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra