Alle forsøker å tjene penger på Internett, men det er ikke så mange som greier det. For det er enorm forskjell på hva nettsurferne klikker på. Ferske tall fra analyselskapet ACNielsen viser hva som virker og ikke - enten du skal selge noe over Internett, skape deg oppmerksomhet eller tjene penger på å vise annonser.
om ACNielsen-undersøkelsen:
- Vi klikker på akkurat de samme typene annonser som man gjør i USA, viser våre tall. Men her i Norge klikker vi langt mindre, forteller Arne Isaksen til digitoday.no. Folk klikker mest på konkurranser, annonser med ordet "gratis" og såkalte feilmeldings-annonser.
I snitt trykket norske hjemmebrukere i oktober bare på en av 200 annonser vi får se, forteller Isaksen. Men forskjellene er ekstreme. Den beste annonsen - en enkel logo for TV3-programmet "Baren" klikket en av tre nettsurfere på. Men dette tallet kan være påvirket av hvor smalt TV3 muligens har annonsert. |
Annonsene norske hjemme-surfere klikket mest på i oktober. |
TV3-programmet Baren
Active ISP Konkurranse fra ukjent side om Arnold Schwarzenegger Gratis Realplayer Visa- kredittsjekk En advarsel om treg Internett-kobling |
Feilmeldings-annonser er bannere som er utformet med Microsofts vanlige design for Windows-feil. Dette får åpenbart brukere til å stoppe opp og lese innholdet. Isaksen mener at dette over tid kan miste sin effekt, men foreløpig fungerer det.