Slik tjener du penger på «gratis»

Freenomics er det nye begrepet i nettverdenen.

Chris Anderson er snart klar med ny bok, og da er det en god sjanse for at veldig mange som jobber med internett, media eller markedsføring spisser ørene.

Det er to grunner til det: Den første er at Anderson er sjefredaktør i Wired og sånn sett er interessant, men han er også mannen bak den kjente «Longtail»-boken. Longtail-begrepet analyserer overgangen fra massemedia til et stort sett internett-basert media-situasjon der nisje-interessene dominerer.

Og nå er Anderson klar igjen - 7. juli starter salget av «Free», der Anderson forklarer hvorfor så mye etterhvert på Internett er blitt gratis og hvordan man likevel kan tjene penger.

På Gulltagg-konferansen her i Oslo på torsdag gav Anderson sitt foredrag en oppsummering av sitt teori: Internett skaper presser frem gratis - prisen for å levere et søk eller et tjeneste/program over internett går mot null. Og i en verden der «marginalkosten faller mot null» sliter stadig flere å tjene penger.

Hvordan skal man tjene penger når man må dele ut produktet sitt gratis? spør Anderson. Han har flere svar, men medgir at alle de digitale bransjene må arbeide videre med å finne sine modeller.

Wired-redktøren Chris Anderson mener det er mulig å tjene penger på gratisprodukter.
Wired-redktøren Chris Anderson mener det er mulig å tjene penger på gratisprodukter.

Anderson påpeker at det finnes minst fem typer gratis. Han mener «Freemium» er mest lovende modellen. De som har lykkes i en verden styrt mer og mer av «Freenomics» er de som klarer å ta seg betalt fra 5 prosent av kundene sine. Du må leve med at du deler ut en tjeneste eller produkt helt gratis til 95 prosent av brukerne, men du må ta betalt fra 5 prosent, mener Wired-sjefen.

Alle Internett-tjenester må forsøke å finne ut og skape tilleggsfunksjoner de kan ta betalt for. Hva den er vil variere, men det må være en tilleggsfunksjon som folk er villig til å betale for. Hva dette er må hver og en finne ut av: Anderson nevner blant annet ekstrafordeler som større mengde, høyere fart og lengre tid.

Hva folk er villig til å betale for vil variere fra situasjon til situasjon, men Wired-sjefen håper nok at mange vil betale for hans budskap, for han skal ikke dele ut sitt produkt gratis: Han har allerede startet forhåndssalg av sin bok på Amazon, selv om den ikke kommer før 7. juli.

Til toppen