Her tester Google dronene i Australia. (Bilde: Google/YouTube)

Slik vil Google bruke droner

Hemmelig prosjekt for levering av pakker.

I fjor vinter introduserte Amazon noe potensielt revolusjonerende: Levering direkte hjem med droner - ideelt sett innen 30 minutter, såfremt adressen befinner seg innenfor 16 kilometers radius fra distribusjonssenteret.

Nå kommer Google inn i bildet. Selskapet har allerede forsøkt seg på tradisjonelle, bilbaserte leveringstjenester med Google Shopping Services, og nå skal de fly varene hjem til deg, og slippe dem i hagen din.

OK, ikke helt enda, men Google Project Wing er et konkret prosjekt som selskapet har jobbet med i to år, i all hemmelighet. Det er utviklet hos Google X, den samme semi-hemmelige avdelingen som i sin tid designet Google Glass-prosjektet, som jobber med førerløse biler og ballonger som skal gi gratis internett til alle.

Google X innrømmer selv at Project Wing er flere år unna. Prosjektet har imidlertid vært under testing i Australia, der selskapet leverte pakker til gårder som gjerne befinner seg langt unna butikksentre.

Målet er også at leveransene skal skje ekstremt raskt, kanskje så raskt som et par minutter, sammenlignet med Amazons vindu på en halv time.

Rent teknisk er forskjellen også at Googles droner senker varene ned til bakken med et tau (pakken beveger seg ti meter i sekundet, og saktner kraftig ned rett før den treffer bakken), mens Amazons droner lander på bakken. Mye av dette kan imidlertid forandre seg i tiden fremover.

Det er ingen tvil om at dronene fungerer. Ifølge en omfattende rapport i The Atlantic, som har sett nærmere på teknologien, er det også tydelig at mye gjenstår. Selve dronene skal være ganske enkelt satt sammen, med mange deler som bærer preg av å ha blitt snekret sammen på lokale verksted - selv om den elektroniske innmaten naturligvis er svært sofistikert.

Det er mange utfordringer igjen, men Google X tror de kan løses. Flere titalls ansatte skal for tiden jobbe med prosjektet, opptatt av alt fra brukergrensesnittet for bestilling til nye fysiske utforminger av dronene.

I tillegg til selve utformingen og funksjonaliteten kommer selvsagt den rettslige biten - bruk av droner i stor skala er kontroversiell, lovgivningen er ikke avklart, så alt dette kan ta tid.

    Les også:

Til toppen