MobileNow på iPad: Den grunnleggende ideen er å skille mellom private og jobbapplikasjoner, og utstyre jobbapplikasjoner med sentralstyrt sikkerhet.

– Slipp brukerne fri innen våren

SaaS-løsning fra AppSense skal gjøre det trygt å la folk bruke egne mobiler og brett på jobb.

29. januar lanserer AppSense en SaaS-løsning som skal gjøre det trygt for bedrifter å la ansatte bruke egne mobiltelefoner og nettbrett til å nå tjenester som e-post og klarerte apper. Løsningen, MobileNow, oppretter vanntette skott mellom brukerens personlige applikasjoner og filer på den ene siden, og applikasjoner og filer som bedriften vil ha styring på, på den andre.

I første omgang vil MobileNow foreligge for iOS, altså for Apple-apparater. Innen en måned loves en Android-versjon, og innen et par måneder skal løsningen også være tilgjengelig for Windows.

– Det er for tiden enorm oppmerksomhet rundt «bring your own device», sier Bjørn Uddal, teknisk direktør i AppSense Norden. – Vår tilnærming er imidlertid ikke at bedriften skal få kontroll over brukernes fysiske utstyr. Det dreier seg i stedet om å tilby en løsning der bedriften sentralt har styring på sine mobile applikasjoner og tilhørende data, uten å blande seg inn i det øvrige som den ansatte bruker sitt private utstyr til.

mai i fjor.
Teknologien i den nye tjenesten kommer fra RAPsphere, et selskap som AppSense kjøpte i

Denne teknologien skal gjøre det mulig for en bedrift å sikre alle egne og tredjepartsutviklede mobilapplikasjoner på de ansattes private enheter, og styre tilgang til bedriftsdata, slik at det opprettes uoverkommelige skott mellom det som er bedriftens og det som er den ansattes private tjenester og data.

– Hvis bedriften eier den mobile enheten, kan MobileNow brukes til klassisk «MDM», altså «mobile device management». Men primærfunksjonen er «MAM», det vil si «mobile application management». Det fordrer ingen endring selve applikasjonene. MobileNow pakker applikasjonen pakkes inn i et regelsett og kjører den i en form for sandkasse. Data krypteres og applikasjonen vernes av passord.

Den tredje hovedfunksjonen til den nye tjenesten er å huse og distribuere standardoppsett for e-post, interne trådløse nett, VPN og så videre.

– Vi har lagt opp tjenesten med tanke på å gjøre det så enkelt som mulig for bedriften å komme i gang, og deretter gjøre det så enkelt som mulig for hver ansatt å betjene seg selv. MobileNow er en abonnementstjeneste: Det krever ingen lokal installasjon i bedriftens IT-miljø, og det er ekstremt raskt å ta tjenesten i bruk. Brukeradministrasjonen kan integreres mot bedriftens egen katalogtjeneste, slik at man slipper å opprette en egen brukerkatalog.

Når bedriften har bestemt hvilke tjenester en bruker skal ha tilgang til, og hvilket sikkerhetsnivå tilgangen skal legges på, distribueres MobileNow i form av en URL som brukeren aktiverer på sitt apparat. Uddal demonstrerer dette ved å bruke en iPad knyttet til Internett gjennom en lokal «hotspot», for anledningen Uddals egen iPhone. URL-en utløser en prosess for å installere MobileNow på nettbrettet. Uddal får blant annet opp en oversikt over godkjente fagapplikasjoner som han kan velge blant. Han får installert bedriftens e-posttjeneste, med godkjente lesere for vedlegg, og viser hvordan leserne sperrer for klipp og lim til andre applikasjoner. Selv med mobilnett og begrenset båndbredde, tar installasjonen bare noen få minutter.

– Tjenesten gir bedriften adgang til å styre funksjoner på den ansattes apparat. Man kan for eksempel bruke admingrensesnittet til å sette et kamera ut av spill. Endringen gjennomføres straks den registreres, og brukeren opplever at kameraikonet på mobilen er borte. Tilsvarende kan bestemte applikasjoner sperres. Man kan sette regler for å blokkere tilgang til fagapplikasjoner under gitte betingelser, som hvis mobilen «jailbreakes» eller hvis brukeren installerer forbudte applikasjoner.

Til toppen