Sliter med iPhone-reklame

Apple skal ha kuttet kraftig i prisen for mobilannonser.

I fjor lanserte Apple annonsesystemet iAd, som skulle være selskapets store inntog i den mobile annonsebransjen.

iAd skulle bli et nytt marked for annonsører, og samtidig være en lukrativ inntektsmulighet for utviklere av gratisapplikasjoner.

Løsningen lar annonsører kjøre reklamekampanjer i applikasjonene til iPhone og iPad, og inntektene fordeles ved at 40 prosent går til Apple, resten til utviklerne som benytter iAd i sine applikasjoner.

Men Apple har hatt problemer med å omsette teknologisk lederskap til suksess i reklamemarkedet, melder Bloomberg News.

Prisene på tjenesten skal i følge Bloomberg News ha blitt kuttet med 70 prosent, ettersom flere nøkkelkunder benytter seg av andre tjenester.

Da tjenesten ble lansert for ett år siden betalte kunder som Citigroup og J.C. Penney, to store amerikanske annonsører, 1 million dollar og opp for å kjøre kampanjer i iAd. Nå er bruker ingen av disse aktørene tjenesten, og Apple tilbyr pakker ned til en pris av 300.000 dollar, opplyser anonyme kilder til Bloomberg.

En av årsakene til at iAd ikke har slått an er at man ved å bruke tjenesten bare når frem til Apple-brukere. I stedet søker annonsører seg til Googles AdMod og andre aktører som når frem på en rekke andre mobiltelefonplattformer.

Markedet for reklame på mobilen ventes å være verd 2,5 milliarder dollar i 2014, estimerer analysebyrået EMarketer.

- Apples lukkede økosystem har vært interessant for annonsører på kort sikt, men langsiktig har de priset seg selv ut av markedet, sier Thom Kennon, strategidirektør i reklamebyrået Young & Rubicam.

Applikasjonsutviklere som bruker tjenesten for å finansiere gratisapplikasjoner får bare 5 til 15 prosent av sin kapasitet fylt opp gjennom Apples sitt system, ifølge Bloomberg News. Men enn så lenge har Apple en stor fordel: de har den plattformen med flest tilgjengelige applikasjoner. I selskapets App Store tilbyr de mer enn 425.000 applikasjoner.

    Les også:

Til toppen