Slutt for dotcom-bibel

Etter ti år er det slutt for magasinet som kanskje tydeligst av alle var speilbildet på Den Nye Økonomien.

Amerikanske Red Herring ble grunnlagt i 1993 og skulle være magasinet som tok risikoinvestorene på alvor.

Derfor kom Internett-utviklingen og teknologiboomen som bestilt for magasinet. Ifølge Associated Press økte annonseinntektene fra 21 millioner amerikanske dollar til 87 millioner dollar på ett år (1999 til 2000).

I fjor skal annonseinntektene ha ramlet til 15,6 millioner dollar, og banken som representerer eierselskapet skal ikke ha funnet noen kjøper til magasinet.

Mars-nummeret ble den siste utgaven for Red Herring. Det siste nummeret hadde et opplag på 275.000 eksemplarer.

Dermed er det kun "Wired", AOL Time Warners "Business 2.0" og Bertelsmanns "Fast Company" som er igjen av de store nyinvestor-magasinene på det amerikanske markedet. Både "Upside" og "Industry Standard" har måttet stenge dørene de siste årene (I Norge er avleggeren Business Standard imidlertid fortsatt i drift).

Etter store kutt var det igjen 31 Red Herring-ansatte som nå mister jobben. Verken reduksjoner i staben eller flytting fra ekstravagante lokaler hjalp magasinet stort.

Magasinets grunnlegger, Anthony Perkins, mener det ble et offer for børsnedgangen og 11. september-syndromet.

- Nedturen etter terroristangrepene den 11. september 2001, og de store konsernskandalene i fjor forsterket kombinasjonen av Red Herrings problemer, sa Perkins til AP.

- Dette viser at uavhengige ikke kan overleve i denne verden lenger, sa en medieanalytiker i konsulentselskapet Inforte til AP.

Til toppen