Slutt for Origos nyhetstjeneste

- Jeg beklager beslutningen om å legge ned nyhetstjenestene våre, men salget har sviktet, sier Cecilie Norland i Origo AS. Origo vil imidlertid fortsette nettpubliseringsvirksomheten.

Origo var opprinnelig en innholdstjeneste på Internett som sorterte under Telenor Media.

I forbindelse med SOL-fusjonen ved juletider, ble Origo skilt ut i et eget, uavhengig aksjeselskap. Flere av de redaksjonelle produktene og idéene, som spillmagasinet Kinetik, nettmagasinet Spinn, Origo Film og Origo Musikk, ble tatt med over i det nye selskapet der Cecilie Norland, eks-redaktør i Dagens Næringsliv, fortsatte å styre.

15. mai ble så "nye" Origo lansert med et nettsted som har fokusert på nyheter rundt IT, Internett, film, musikk og multimediespill. På dagen fem måneder etter nyanseringen kommer meldingen om at det er ugjenkallelig slutt på den redaksjonelle jobbingen.

"..nyhetstjenestene har pr oktober for få abonnenter til at det er forsvarlig å opprettholde dem" skriver Origo i en pressemelding, og Cecilie Norland sier til digi.no at det ikke hjalp nok for markedsføringen og salget at tjenesten ble distribuert til alle NTBs kunder gratis i to måneder i sommer.

Norland opplyser videre at avviklingen av den redaksjonelle virksomheten, med virkning fra 1. november, fører til at seks årsverk kuttes.

Journalistene må finne seg noe annet å gjøre, med andre ord. Samtidig har Origo AS bygget kompetanse på nettpubliseringsvirksomhet, inkludert rådgiving, prosjektering og etablering av publiseringsløsninger for eksterne kunder.

- Om vi ikke har gått i budsjett på de redaksjonelle løsningene, går publiserinsgvirksomheten etter planen. Vi har fått på plass tre store referansekunder, sier Norland med referanse til NTB, Dagsavisen Arbeiderbladet og Telenor Medias Gule Sider på Internett.

Til toppen