Slutt på nasa.com

Et lite New York-basert selskap med humor og pornolinker har levd godt på romfartsinteresserte som de siste to ukene har forsøkt å finne NASAs marssider på nettstedet "nasa.com". Nå er det imidlertid slutt, og domeneadressen er slettet fra Internett.

Der var nok flere Mars-interesserte som ikke husket nett-adressen til NASAs nettsted for marsferden til "Mars Pathfinder". Det mest naturlige for de fleste var å sjekke "nasa.com", men der lå ikke stort annet enn linker til helt andre landskap enn den røde planetens.

Det lille New York-firmaet som hadde registrert domenet "nasa.com" var noe mer enn forutseende da de registrerte sin domeneadresse, til forveksling lik med det virkelige NASA (National Aeronautics and Space Administration) - den amerikanske luft- og romfartsorganisasjonen.

Naturlig nok var ikke det virkelige NASA særlig begeistet for saken, ikke så mye på at de mistet trafikk, men mest fordi folk ble villedet til å tro at NASA kanskje hadde funnet seg bigeskjefter for å spe på stramme budsjetter.

Uansett så har NASA en lov fra 1958 i ryggen som gir organisasjonen spesielle rettigheter til NASA-navnet, rettigheter som var overbevisende nok for Network Solutions Inc., selskapet som på vegne av National Science Foundation og InterNIC deler ut domeneadressene. Selskapet stengte derfor nasa.com-adressen, etter at blant annet NASA hadde klaget på at selskapet bak domeneadressen benyttet seg av NASA-navnet i sin forretningsvirksomhet.

- Hvis ikke NASA gir selskapet lov til å bruke domene-adressen, vil de ikke kunne ta den i bruk igjen, sier David Graves, sjef for forretningsavdelingen til Network Solutions.

- Nettstedet kunne forveksles med det virkelige NASA, sier han og legger til at stadig flere forsøker å registrere domeneadresser som til forveksling kan minne om mer kjente selskaper eller organisasjoner.

Network Solutions effektuerer nå mer enn 100.000 domeneadresser i måneden, og noen av disse baserer seg helt og holdent på at Internett-brukerne skriver et mer eller mindre kjent navn feil.

Et eksempel er "www.yahhoo.com", som er én "h" unna det virkelige "Yahoo", som er nettets best besøkte søkemaskin, og muligens det mest besøkte nettstedet i verden. "Yahhoo" er imidlertid ingen søkemaskin, men et porno-nettsted. En talskvinne fra Yahoo, sier til ZDNet at selskapet er klar over dette stedet, men at de ikke vil gjøre noe for å få det stanset.

Talskvinne for Network Solutions, Aggie Nteta, sier til ZDNet at ethvert selskap som har et beskyttet varemerke, vil kunne få den samme beskyttelsen for domenesdresser på Internett.

Til toppen